Slim de auto laden: hoe werkt het en wat kan er allemaal?
Met een laadpaal van Zonnefabriek kan je een elektrische auto ‘slim’ laden. Wat bedoelen we daar eigenlijk mee, en wat kan zo'n toestel zoal?Eigen zonnestroom zoveel mogelijk eerst zelf benutten wordt steeds belangrijker: niet terugleveren tenzij het niet anders kan, en de dingen die u toch al wilde doen zoals de was draaien en de auto laden, zoveel mogelijk doen als de zon schijnt.
Voor de auto hebben we natuurlijk de laadpaal, maar voor laadpalen geldt: de ene paal is de andere niet. De meeste laadpalen zijn relatief ‘dom’, in de zin dat ze alleen maar aan of uit kunnen staan. Bij ‘aan’ leveren ze volle bak vermogen, en bij ‘uit’ helemaal niks. Dat is leuk als je alleen maar je auto zo snel mogelijk wil opladen, maar het is jammer als je rekening wil houden met gunstige stroomtarieven of met de gratis stroom van je dak.
Slimme laadpalen tegen netcongestie
Er bestaan ook laadpalen die door slim met stroom om te gaan geld kunnen besparen en tegelijk helpen om het stroomnet te ontlasten. Dat laatste wordt steeds belangrijker, omdat het stroomnet vol raakt en er toch steeds meer elektrische auto’s bij komen. Als elke auto een slimme laadpaal krijgt dan is er nog meer dan genoeg ruimte op het net.
Met vooral zonnestroom kunnen laden is een groot voordeel. Je zou willen dat dat net zo gaat als met een thuisbatterij, namelijk dat, zodra er maar een klein beetje zonnestroom ‘over’ is, dat dan meteen naar de auto stroomt. Maar let op! Bij auto’s werkt dat niet zo. Auto’s hebben een bepaalde minimum stroomsterkte nodig om te beginnen met laden, en in de meeste gevallen is dat 6 Ampère. Dat betekent dat er minimaal (6 ampere x 230 volt =) 1380 Watt aan vermogen nodig is voordat de auto gaat laden. Als je de auto dus op ‘overtollige zonnestroom’ wilt laten laden, dan zul je minstens 1380 Watt over moeten hebben voordat het laadproces begint. In de winter kan dat wel eens lastig zijn: gelukkig is er dan ook de mogelijkheid om al te beginnen met laden met een deel zon en een deel netstroom. (In dit artikel leggen we uit hoe we dat kunnen instellen op onze laadpalen.)

Een SMA laadpaal met kabel. U kunt het toestel ook zonder kabel bestellen en dan de laadkabel uit de auto gebruiken.
Rekening houden met dynamische tarieven
Daarnaast is het een voordeel als de laadpaal rekening kan houden met stroomtarieven. Zeker voor mensen met een dynamisch energiecontract is dat interessant. Als de laadpaal weet dat de stroom op een bepaald uur in de nacht extreem goedkoop is en op dat moment dus extra hard gaat laden, dan kan dat veel geld schelen. SMA laadpalen, die communiceren via de Sunny Home Manager, hebben die optie vandaag de dag nog niet, maar SMA werkt er hard aan om vanaf het derde kwartaal 2025 dynamische stroomtarieven te kunnen gebruiken bij de sturing.

De Sunny Home Manager krijgt in het derde kwartaal een koppeling met de dynamische tarieven van de EPEX spot markt. Hierdoor kan het laden van de auto nog voordeliger worden voor mensen met een dynamisch energiecontract
Switch van 1 naar 3 fasen
De SMA laadpalen kunnen nog iets wat niet veel andere laadpalen kunnen, namelijk automatisch omschakelen van één- naar drie-fasen laden en omgekeerd. Wat u daaraan hebt is dat de laadpaal al bij een klein beetje zon begint met laden (namelijk de bovengenoemde minimum lading van 1380 Watt), en als er later op de dag méér zon over is, dan schakelt hij om naar 3-fasen laden om het allemaal sneller te doen. Als er vervolgens, later op de avond, weer minder overtollige zonnestroom is, dan schakelt hij eenvoudig weer terug naar één fase. Op die manier haalt u het maximale uit uw eigen stroom en doet u zo min mogelijk een beroep op het net: erg slim!

Dankzij de omschakeling van 1 naar 3 fasen en weer terug haalt de SMA laadpaal meer energie uit de panelen dan de meeste andere 'slimme' laadpalen op de markt
De autobatterij als tijdelijke opslag
Het valt nog te bezien hoe het in de toekomst gaat met het ‘bi-directionele’ laden: in principe is de SMA laadpaal geschikt om een auto niet alleen op te laden maar ook weer te ontladen en die energie voor de woning ter beschikking te stellen. Maar op dit moment zijn er nog maar weinig auto’s op de markt die dit zogenaamde V2H (Vehicle-to Home, oftewel Wagen-naar-Woning) ontladen toelaten. In elk geval kan de SMA laadpaal alleen maar AC (wisselstroom) ontladen en niet DC (gelijkstroom), dus als u dit denkt te willen doen, controleer dan eerst of uw auto ervoor geschikt is. Overigens is deze optie nu nog niet geactiveerd op de SMA laadpalen, maar deze zal met een toekomstige software update wel aangezet kunnen worden.
We zien steeds meer interesse bij onze klanten voor onze slimme laadpalen, en horen positieve geluiden van de mensen die hem hebben laten plaatsen. Geïnteresseerd geraakt in wat zo’n laadpaal voor uw energieverbruik kan betekenen? Laat het weten, we staan er klaar voor!
