Steeds meer installatiebedrijven van zonnepanelen failliet

Steeds meer installatiebedrijven van zonnepanelen failliet

Wat zijn de gevolgen als uw installateur niet meer bestaat?

Steeds meer installatiebedrijven van zonnepanelen failliet

Onze service afdeling krijgt steeds meer aanvragen van mensen die hun zonnepanelen ooit door een andere partij hebben laten installeren, nu problemen hebben, en erachter komen dat hun installateur inmiddels niet meer bestaat. Waarom is dat en wat kunnen we eraan doen?

Hessel van den Berg
07 december 2020

Ondanks de groei van de zonne-energie in Nederland, is de sector toch niet helemaal immuun voor de problemen waar de economie tegenaan loopt. Dit jaar zijn er al minstens 11 bedrijven die zich met zonnepanelen bezighouden, failliet gegaan.

Zonnefabriek is gelukkig een gezond en winstgevend bedrijf, maar we merken dat we steeds meer aanvragen krijgen van gedupeerde klanten die niet meer bij hun eigen installatiebedrijf terecht kunnen als er problemen zijn. Een greep uit de mails die onze afdeling Service zoal binnenkrijgt: ”De installateur die de panelen geplaatst heeft, is helaas failliet en vertrokken en nu ben ik op zoek naar mensen die naar dit probleem kunnen kijken en oplossen..”, “Mijn leverancier van 2014 is failliet en volgens mij heb ik een te lage opbrengst..”, “Het geheel is vorig jaar aangelegd door een zonnepanelenbedrijf maar deze zijn failliet dus daar kan ik geen verhaal halen..” Heel vervelend natuurlijk als dit je overkomt! Daarom kijken we naar de gevolgen:

Hoe zit het eigenlijk met uw garanties als uw installatiebedrijf of de fabrikant van de producten niet meer bestaat?

Installatiegarantie

De installatiegarantie wordt afgegeven door het installatiebedrijf. Volgens de installatiegarantie worden alle storingen in het zonnestroom systeem kosteloos verholpen door de installateur. Veel bedrijven geven een installatiegarantie van 2 jaar, maar bedrijven die zijn aangesloten bij het Zonnekeur keurmerk (zoals Zonnefabriek), geven minstens 5 jaar installatiegarantie.

hangende kabels, losliggende ballast, en een veel te lage opbrengst.. wie maakt het in orde?

hangende kabels, losliggende ballast, en een veel te lage opbrengst.. wie maakt het in orde?

Als de installateur failliet is, dan is de installatiegarantie ook foetsie. Als er storingen in de installatie zijn dan kan de klant zich wenden tot andere bedrijven (zoals Zonnefabriek), maar dan zijn daar wel kosten aan verbonden.

Garanties van de fabrikant

Ook al is een installatiebedrijf failliet, dat betekent niet dat een klant helemaal geen aanspraak meer kan maken op garanties. Zo geven de fabrikant van de zonnepanelen en van de omvormer(s) zelf ook fabrieksgaranties. Mocht een onderdeel van de installatie kapot zijn, dan zal de fabrikant vaak binnen de termijn van de fabrieksgarantie een vervangend onderdeel sturen, afhankelijk van de garantievoorwaarden.

Hiervoor is wel een installateur nodig die de omruiling kan uitvoeren. Veel grote fabrikanten van zonnepanelen en omvormers hebben een netwerk van vertrouwde partner bedrijven waar ze in deze gevallen een beroep op kunnen doen. Zonnefabriek wordt als ‘SMA Advance Partner’, ‘SolarEdge Premier Partner’, ‘SunPower Elite partner’ etc., door verschillende bedrijven ingeschakeld.

De beste garantie is een solide bedrijf

Mocht de fabrikant zelf failliet gaan, dan vervalt daardoor vaak ook de fabrieksgarantie, en wordt het moeilijk om aan vervangende producten te komen in geval van defecten. Daarom is het van belang om bij het kiezen van een zonnestroom systeem niet alleen te kijken naar de duur van de garanties op de producten, maar vooral naar de financiële soliditeit van de fabrikant.

De fabrikanten van de producten waar Zonnefabriek mee werkt, zijn stuk voor stuk van gezonde bedrijven: zowel SunPower en Q-cells voor de zonnepanelen, als SMA en SolarEdge voor de omvormers, zijn winstgevend, solide, en komen hun garantieverplichtingen na. Helaas zien we dat dat niet bij alle aanbieders van zonnestroom producten het geval is.

Gemeenschappelijk garantiesysteem

Sommige installatiebedrijven hebben zich aangesloten bij een gemeenschappelijk garantiesysteem, de Stichting Garantiefonds Zonne-Energie (SGZE). Deze dekt echter niet de installatiegarantie, en helpt de klanten alleen maar om reparaties onder de fabrieksgarantie uit te voeren mocht het oorspronkelijke installatiebedrijf failliet zijn gegaan. Het systeem lijkt vooral bedoeld om de gevolgen op te vangen in het uitzonderlijke geval dat een bedrijf failliet gaat tussen het moment dat u een aanbetaling heeft gedaan, en het moment dat de zonnepanelen werkelijk worden geïnstalleerd. Vanwege de beperkte waarde van dit systeem heeft Zonnefabriek zich niet bij dit initiatief aangesloten: wij zijn dermate financieel gezond dat dat risico er bij ons gewoonweg niet is.

kabels en connectoren die in water liggen, leiden vaak tot problemen

kabels en connectoren die in water liggen, leiden vaak tot problemen

De beste garantie is er één die je nooit hoeft aan te spreken: als de producten degelijk zijn, en de installatie correct is uitgevoerd, dan is de kans op problemen klein. Met elf jaar ervaring en duizenden systemen in het hele land, weten we bij Zonnefabriek inmiddels wel waar we op moeten letten voordat we een product aanbieden. Zo slagen we erin om eventuele problemen, èn eventuele garantiegevallen, zoveel mogelijk vóór te zijn.

Mocht u problemen hebben met een installatie en geen beroep meer kunnen doen op uw installateur, neem dan contact op met onze service afdeling voor advies en offerte.

connectoren die in water liggen of niet goed zijn aangesloten, zullen uiteindelijk vergaan

connectoren die in water liggen of niet goed zijn aangesloten, zullen uiteindelijk vergaan

Weten wat bij u mogelijk is?

Vraag vrijblijvend advies aan
Advies aanvragen

Gerelateerd nieuws

Nieuws berichten
2021-01-04
Omvormers meten constant de ‘isolatieweerstand’ tussen de zonnepanelen en de aarde. Als deze te laag is, dan volgt er een storingsmelding. Wat betekent die melding eigenlijk precies?

lees meer ›
2020-10-06
Wilt u meer zekerheid dat uw investering in zonnepanelen altijd blijft renderen, en dat eventuele storingen snel worden opgelost? Dan is het nieuwe Zonnefabriek Service Contract misschien iets voor u!

lees meer ›
2020-08-04
In dit artikel leggen we uit welke punten door de consument worden gezien als de grootste risico's voor de aanschaf van zonnepanelen en hoe hiermee om te gaan.

lees meer ›