Onze service- en onderhoudscontracten

Meer zekerheid over de prestaties van uw systeem

De beste service voor uw systeem

Service bij ons hoog in het vaandel. Onze continue keuze voor kwaliteit betreft ook de wijze waarop wij service voor uw installatie verlenen. Om ervoor te zorgen dat uw installatie optimaal presteert, bieden wij service- en onderhoudscontracten aan.
Bent u een particulier of een bedrijf?

Particuliere servicecontracten voor zonnepanelen

Wij hebben twee soorten particuliere servicecontracten voor zonnepanelen: Basis en Plus. Lees hier wat hieronder valt.

Monitoring (Basis en Plus)

Zonnefabriek monitort de werking van uw systeem. Daarbij checken wij of de opbrengst voldoet aan de verwachtingen. Soms komen er storingen voor in een zonnesysteem. Een storing kan inhouden dat wij de opbrengst van de installatie niet kunnen inzien, maar in sommige gevallen houdt een storing in dat er geen energie wordt opgewekt door het systeem.

Storingsmelding binnen 5 dagen (Basis en Plus)

Wanneer wij een storing observeren, nemen wij binnen 5 werkdagen contact met u op om de storing te melden.

Storing op afstand (Basis en Plus)

Wanneer er zich een storing voordoet veroorzaakt door een internetverbindingsprobleem, kan onze service afdeling op afstand helpen met het oplossen van de storing.

Geen voorrijkosten bij storing opvolging (Plus)

Soms is het niet mogelijk om een storing op afstand op te lossen, dan is een fysiek bezoek van ons serviceteam nodig om het probleem op te lossen. Bij een Plus contract, vallen de voorrijkosten van dit bezoek binnen het contract.

Geen arbeidskosten bij storingopvolging buiten garantie (Plus)

Daarnaast vallen bij een Plus contract ook de arbeidskosten voor het bezoek van ons serviceteam binnen de dekking. Dit geldt natuurlijk alleen voor installaties waarbij de installatie garantie, 5 jaar na installatie, is vervallen. Binnen 5 jaar na installatie vallen de arbeidskosten nog binnen de garantie.

Heb ik Basis of Plus nodig?

Bekijk hieronder het verschil en kijk wat voor u de beste keuze is, of laat u verder informeren door onze service afdeling.

 

Basis | €5,95 per maand (voor huidige kalenderjaar, jaarlijkse indexatie van toepassing)
Plus | €10,95 per maand (voor huidige kalenderjaar, jaarlijkse indexatie van toepassing)
Monitoring
x
x
Storingmelding binnen 5 werkdagen
x
x
Storingsservice op afstand
x
x
Geen voorrijkosten bij storingopvolging
x
Geen arbeidskosten bij storingopvolging
x

 

 

Zakelijke onderhoudscontracten voor zonnepanelen

Wij hebben drie soorten zakelijke onderhoudscontracten voor zonnepanelen: Basis, Basis + Scope 12 (5 jaarlijks) en Basis + Scope 12 (3 jaarlijks). Lees hier wat hieronder valt.

Monitoring

De PV installatie wordt aangesloten op het internet en op afstand gemonitord door Zonnefabriek. Wanneer de monitoring van het systeem laat zien dat de installatie niet naar behoren functioneert, nemen wij contact op met een door u aangewezen contactpersoon. Samen zoeken we naar een oplossing en wordt het probleem zo mogelijk op afstand, maar anders ter plaatse verholpen. Binnen de productgarantie worden defecte onderdelen kosteloos vervangen.

Jaarlijkse rapportage

Zonnefabriek maakt ieder jaar een rapport op waarin een verslag van de opbrengst van de PV installatie wordt weergegeven.

Storingsservice

Gedurende de looptijd van het Servicecontract kan in geval van een storing contact worden opgenomen met de storingsservice van Zonnefabriek (per mail via service@zonnefabriek.nl of telefonisch via +31206766614).

Scope 12 inspectie

Update augustus 2024: certificering verlopen, wij zijn bezig deze opnieuw te behalen

Indien gewenst zal Zonnefabriek drie of vijfjaarlijks een Scope 12 inspectie uitvoeren zodat uw installatie aan eventuele eisen van uw verzekeraar voldoet. Deze inspectie bestaat uit zowel een visuele inspectie (inspectie op breuk van kabels en panelen, nazien op corrosie, vervuiling van panelen, loszittende kabels en bevestigingsmiddelen, verschuivingen van PV installatie en nazien van rubbers en afdichtingen) als een functionele inspectie (uitlezen van omvormer, string spanning check en opbrengstanalyse). Een Scope12 inspectie kan op aanvraag ook los van het onderhoudscontract worden aangeschaft. Neem contact met ons op voor meer informatie.

Welk onderhoudscontract past bij mij?

Bekijk hieronder het verschil en kijk wat voor u de beste keuze is, of laat u verder informeren door onze service afdeling.

Basis
Basis + Scope 12 (5 jaarlijks)
Basis + Scope 12 (3 jaarlijks)
Dagelijkse monitoring
x
x
x
Jaarlijkse rapportage
x
x
x
Storingsservice
x
x
x
Scope 12 inspectie (vijfjaarlijks)
x
Scope 12 inspectie (driejaarlijks)
x

 

Veelgestelde vragen over service- en onderhoudscontracten

Wat is Scope12?

Er is door stichting SCIOS in samenwerking met het verbond van verzekeraars een nieuwe certificering van een zonnestroomsysteem gecreëerd, ‘Scope12’. Dit is een universele methode om PV-installaties te inspecteren en daarmee ook te certificeren. Zo wordt de kwaliteit en de veiligheid van PV-installaties gewaarborgd.

Wat houdt de inspectie precies in?

Een uitgebreide inspectie van uw zonnestroomsysteem, controle van de gehele elektrotechnische installatie, controle van de brandveiligheid van de installatie, beoordeling van de opleverdocumentatie.

Waarom Scope12?

Installaties die volgens Scope12 zijn geïnspecteerd worden opgenomen in een database die voor de verzekeraars toegankelijk is. Verzekeringsmaatschappijen gaan in de nabije toekomst steeds vaker een Scope12 certificering eisen, voornamelijk voor installaties met meer dan 50 panelen.

Wat zijn de voordelen?

U hebt de garantie dat uw installatie technisch veilig is en verzekeringstechnisch in orde. U bent verzekerd van een optimaal functionerend systeem.

Waarom Zonnefabriek voor uw Scope12 inspectie?

Zonnefabriek is SCIOS gecertificeerd om PV-installaties te inspecteren en certificeren. Naast het uitvoeren van inspecties heeft Zonnefabriek zelf jarenlange ervaring met het installeren van zonnepanelen waarbij de focus ligt op veiligheid en kwaliteit.