De Sunny TriPower 5.0, 6.0, 8.0 of 10.0 Smart Energy is in het algemeen via een netwerkkabel met de router verbonden, en communiceert in de meeste gevallen via de router met de Sunny Home Manager. Wanneer er geen data doorkomt, kan het helpen om de omvormer te 'resetten'; de spanning er aan alle drie de kanten (zowel van het net als van de panelen èn de batterijen) af te halen, en vervolgens weer aan te zetten.
Volg onderstaande stappen voor een reset:
-
Stap 1
Schakel de AC (wisselstroom) kant uit. Dit doet u in de meterkast door de schakelaar van de groep zonnestroom (te herkennen aan de Zonnefabriek sticker) naar beneden te schakelen. Let op: het gaat om een driefasen-groep en is dus breder dan de andere groepen in de meterkast. De hele groep gaat in één keer omlaag

-
Stap 2
Ga vervolgens naar de omvormer. Op het toestel zit aan de linkerkant een draaiknop. Draai deze van '1' op '0'.

-
Stap 3
Nu gaan we ook de batterij uitzetten. LET OP: Als de batterij wordt uitgezet dan zullen ook de groepen die op de Back-Up uitgang zijn aangesloten, uitvallen! Houd hier rekeneing mee! Op de batterij zit een knop (zie het plaatje met de rode pijl). Houd deze knop ingedrukt totdat u een tik hoort: de schakelaar aan de zijkant is nu naar beneden geklapt.

-
Stap 4
Nu is het toestel aan AC en DC-kant afgeschakeld, maar er staat nog wel een restspanning op, in de condensatoren. U ziet dat aan de LED lampjes. Na ongeveer een halve minuut vallen de lampjes uit en is het toestel helemaal spanningsloos.

-
Stap 5
Nu gaan we het toestel weer opstarten, eerst aan de DC zijde door de draaiknop weer op '1' te zetten. Als die goed staat, zal allereerst een groen lampje langzaam beginnen te knipperen op de omvormer

-
Stap 6
Vervolgens moeten we ook de batterij weer aanzetten. Let op! Dit gaat niet met de knop, maar met de schakelaar aan de zijkant. U moet eerst het doorzichtig plastic kapje omhoog klappen, en de schakelaar die daaronder zit, omhoog duwen.

-
Stap 7
Tenslotte gaan we terug naar de meterkast, waar we de groep ‘Zonnestroom’ weer inschakelen door de schakelaar omhoog te duwen.

-
Stap 8
Na enige tijd zal de communicatie met de portaalserver normaal gesproken weer op gang komen. N.B: De grafieken van dag, maand en jaaropbrengst duren wat langer om terug te komen. Meestal zijn die pas na een paar uur weer zichtbaar op Mijn Zonnefabriek en op de Zonnefabriek app.