Stormschade aan zonnepanelen

Stormschade aan zonnepanelen

Stormschade aan zonnepanelen

Storm Eunice die op 18 februari over het land trok, was officieel de zwaarste storm sinds 32 jaar volgens het KNMI. Daarmee was het ook de zwaarste storm die onze zonnepanelen systemen ooit hebben meegemaakt, want Zonnefabriek bestaat slechts sinds 2009! Hoe is het onze installaties vergaan?
02 maart 2022 16:47
Laatst bewerkt op 31 augustus 2025 17:31
Leestijd 6 min
Deel dit artikel:
Storm Eunice die op 18 februari over het land trok, was officieel de zwaarste storm sinds 32 jaar volgens het KNMI. Daarmee was het ook de zwaarste storm die onze zonnepanelen systemen ooit hebben meegemaakt, want Zonnefabriek bestaat slechts sinds 2009! Hoe is het onze installaties vergaan?

Om antwoord te krijgen op die vraag bellen we met het hoofd van onze service afdeling, Katouscha. Zij vertelt dat de storm in elk geval niet onopgemerkt voorbij is gegaan! “Naast de ‘gewone’ vragen over batterij-systemen en laadpalen, of vragen over de app, krijgen we gemiddeld per week drie telefoontjes of e-mails binnen over storingen in de zonnepanelen of de omvormer. Maar afgelopen week waren dat er ineens 28! Veel van die telefoontjes gingen over ‘externe schade’ aan zonnepanelen.” Wat moeten we ons daarbij voorstellen? “Het gaat dan over regenpijpen of dakpannen die los zijn gekomen en één of meer zonnepanelen kapot hebben gemaakt.” In zulke gevallen moet Zonnefabriek langskomen om de schade te herstellen en een offerte op te maken voor de verzekering.

Losgewaaide Panelen

In de krant was veel te doen over losgewaaide zonnepanelen die van daken zijn komen tuimelen. Hebben onze eigen Zonnefabriek klanten hier ook mee te maken gehad? “Helaas wel, al was het slechts bij twee installaties uit de duizenden die we hebben gedaan het geval. Maar goed, elk losgewaaide paneel is er één teveel natuurlijk. Het heeft ons er nog maar eens van doordrongen hoe belangrijk het is om elke installatie met vier ogen te bekijken: het montagewerk van elke installateur moet altijd nog eens door iemand anders worden gecontroleerd voordat het wordt opgeleverd.”

 

Schade door storm Eunice

Schade door storm Eunice

Hier zijn twee panelen losgetrokken door de wind en weggewaaid

Hier zijn twee panelen losgetrokken door de wind en weggewaaid

En lukt het een beetje om alle schade snel te herstellen? “Ja gelukkig wel. We hebben het wel enorm druk, waardoor we sommige klanten met ‘gewone’ vragen minder snel kunnen helpen, maar gelukkig hebben de meest mensen hier wel begrip voor. Na de Covid perikelen, waardoor veel monteurs ziek waren of in quarantaine moesten, en de plotselinge groei in aanvragen voor nieuwe installaties vanwege de torenhoge stroomprijzen, was deze storm wel het laatste waar we op zaten te wachten. Maar inmiddels hebben we de zaken weer redelijk onder controle.”

Naderend Afscheid

Er kwamen ook klachten binnen van mensen bij wie de aardlekbeveiliging was gesprongen. Dat bleek in veel gevallen te liggen aan het feit dat andere elektriciens aan de meterkast hadden gewerkt nadat Zonnefabriek de panelen had geïnstalleerd. Elektriciens die niet veel van zonnepanelen kennen, denken soms ten onrechte dat de groep zonnestroom achter de gewone 30 mA (milli-Ampère) aardlek moet komen; daarom wijden we hier deze maand apart een nieuwsartikel aan.

Al dit extra werk van de laatste tijd zorgt voor een drukke tijd voor Katouscha en haar team, net in de laatste weken dat ze nog bij Zonnefabriek werkt. Want tot ons groot verdriet vertrekt ze over twee maanden naar een andere baan, bij de gemeente Leiden. Hoe kijkt ze terug op haar tijd bij Zonnefabriek? “Het was heel leuk, superveel geleerd, en de sfeer bij Zonnefabriek was natuurlijk altijd geweldig! Maar na 8 jaar is het wel eens tijd om weer wat anders te gaan doen.” We wensen haar het beste toe in haar nieuwe baan, en mòcht ze ooit van gedachten veranderen, dan is ze natuurlijk altijd weer meer dan welkom om terug te komen!

Katouscha

Katouscha

Desiree Janssen
Desiree is marketeer bij Zonnefabriek. Voordat zij marketeer werd, werkte Desiree op de verkoopafdeling en in het klantenserviceteam. Deze ervaring in combinatie met haar achtergrond in marketing zorgt ervoor dat ze mensen op een begrijpelijke manier door soms complexe onderwerpen heen loodst.

Zoek uw vraag

Vul een steekwoord in om veelgestelde vragen te doorzoeken

Begrippenlijst

Klik hier voor een overzicht van alle gebruikte termen, met van elke term een korte uitleg.

Begrippenlijst