Zijn thuisbatterijen slecht voor het milieu?
‘Lithium-ion’ is een verzamelnaam voor verschillende technologieën, die allemaal één ding gemeen hebben: er zit een boel lithium in zo’n batterij. De meest gebruikte vormen van lithium-ion batterijen zijn momenteel de lithium-ijzer-fosfaat (LiFePO4) en lithium-nickel-mangaan-kobalt (LiNMC) batterijen. Deze worden zowel voor thuisbatterijen als grote batterij-systemen gebruikt, maar vooral ook voor elektrische auto’s. Voor al deze batterijen zal een grote hoeveelheid lithium nodig zijn, wat betekent: veel mijnbouw.
Lithium wordt vaak gewonnen in kwetsbare gebieden, zoals zoutvlaktes van Chili en Bolivia. Lithium is zelf niet een giftig materiaal, maar bij de winning van lithium is veel water nodig, juist vaak in gebieden waar water een schaars goed is. Op andere plekken wordt een andere vorm van lithium mijnbouw toegepast, waarbij de impact op het land groot kan zijn en er sprake kan zijn van grote hoeveelheden mijnafval. Daarom lopen veel potentiële lithium-projecten tegen problemen met de lokale bevolking aan, zoals onlangs in Servië en Portugal.
-
Wat is lithium-ion?
‘Lithium-ion’ is een verzamelnaam voor verschillende technologieën, die allemaal één ding gemeen hebben: er zit een boel lithium in zo’n batterij. De meest gebruikte vormen van lithium-ion batterijen zijn momenteel de lithium-ijzer-fosfaat (LiFePO4) en lithium-nickel-mangaan-kobalt (LiNMC) batterijen. Deze worden zowel voor thuisbatterijen als grote batterij-systemen gebruikt, maar vooral ook voor elektrische auto’s. Voor al deze batterijen zal een grote hoeveelheid lithium nodig zijn, wat betekent: veel mijnbouw.
-
Waarom is de winning van lithium problematisch?
Lithium wordt vaak gewonnen in kwetsbare gebieden, zoals zoutvlaktes van Chili en Bolivia. Lithium is zelf niet een giftig materiaal, maar bij de winning van lithium is veel water nodig, juist vaak in gebieden waar water een schaars goed is. Op andere plekken wordt een andere vorm van lithium mijnbouw toegepast, waarbij de impact op het land groot kan zijn en er sprake kan zijn van grote hoeveelheden mijnafval. Daarom lopen veel potentiële lithium-projecten tegen problemen met de lokale bevolking aan, zoals onlangs in Servië en Portugal.
Op weg naar een circulaire economie
Het is in niemands belang als de winning van lithium net zo destructief wordt als de winning van fossiel brandstoffen dat al decennia is geweest: daarom is het zaak om bij deze snelgroeiende industrie te zorgen voor goede regulering en streng toezicht. Het verplichten van recycling is daarbij al een goede stap op weg naar een ‘circulaire’ economie. En de milieuwinst van het gebruik van lithium ten opzichte van fossiele brandstoffen is sowieso al gigantisch: met een kleine hoeveelheid lithium in een batterij kunnen we bijvoorbeeld een auto tienduizenden kilometers laten rijden op schone energie, terwijl dezelfde hoeveelheid olie in een auto al na een paar kilometer rijden op is.
Het is goed om te zien dat er nu al goed wordt nagedacht over een verantwoordelijk gebruik van lithium. Hopelijk zal iedereen dat in zijn achterhoofd houden wanneer er batterijen van laptops, telefoons, robot-stofzuigers of e-bikes worden afgedankt: wie weet zit het lithium uit deze producten straks weer in de thuisbatterij die u bij Zonnefabriek gaat aanschaffen!
Kies een categorie
- Ik heb nog geen zonnepanelen
- Ik heb al zonnepanelen
Zoek uw vraag
Vul een steekwoord in om veelgestelde vragen te doorzoeken
Klik hier voor een overzicht van alle gebruikte termen, met van elke term een korte uitleg.
Begrippenlijst