STP 3.0, 4.0, 5.0, 6.0, 8.0 of 10.0TL omvormer resetten

Met een 'reset' (uit- en aanzetten) van de Sunny Boy omvormer kan de data-overdracht eenvoudig weer op gang worden gebracht. Lees hier welke stappen u moet zetten

Een reset uitvoeren bij een SMA STP omvormer

02 maart 2018 15:30
Laatst bewerkt op 14 september 2025 21:19
Leestijd 1 min
Deel dit artikel:

De Sunny TriPower 3.0, 4.0, 5.0, 6.0, 8.0 of 10.0 kan ofwel via een netwerkkabel, ofwel via een Wi-Fi verbinding met de router verbonden zijn. Wanneer er geen data doorkomt, kan het helpen om de omvormer te 'resetten'; de spanning er aan beide kanten (zowel van het net als van de panelen) af te halen, en vervolgens weer aan te zetten.Let op: Als de omvormer via WiFi communiceert en u hebt een nieuwe router of een nieuw WiFi wachtwoord, volg dan deze link

Volg onderstaande stappen voor een reset:

  • Stap 1

    Schakel de AC (wisselstroom) kant uit. Dit doet u in de meterkast door de schakelaar van de groep zonnestroom (te herkennen aan de Zonnefabriek sticker) naar beneden te schakelen. Let op: het gaat om een driefasen-groep en is dus breder dan de andere groepen in de meterkast. De hele groep gaat in één keer omlaag

    driefasengroep zonnestroom

  • Stap 2

    Ga vervolgens naar de omvormer. Op het toestel zit aan de linkerkant een draaiknop. Draai deze van '1'  op '0'.

    STP met draaiknop

  • Stap 3

    Nu is het toestel aan AC en DC-kant afgeschakeld, maar er staat nog wel een restspanning op, in de condensatoren. U ziet dat aan de LED lampjes. Na ongeveer een halve minuut vallen de lampjes uit en is het toestel helemaal spanningsloos.

  • Stap 4

    Nu gaan we het toestel weer opstarten, eerst aan de DC zijde door de draaiknop weer op '1'  te zetten. Als die goed staat, zal allereerst een groen lampje langzaam beginnen te knipperen op de omvormer

    STP met draaiknop

  • Stap 5

    Tenslotte gaan we terug naar de meterkast, waar we de groep ‘Zonnestroom’ weer inschakelen door de schakelaar omhoog te duwen.

    driefasengroep zonnestroom

  • Stap 6

    Na enige tijd zal de communicatie met de portaalserver normaal gesproken weer op gang komen. N.B: De grafieken van dag, maand en jaaropbrengst duren wat langer om terug te komen. Meestal zijn die pas na een paar uur weer zichtbaar op Mijn Zonnefabriek en op de Zonnefabriek app.

Hessel van den Berg
Hessel is technisch manager bij Zonnefabriek. Hij doet regelmatig verslag over actuele ontwikkelingen in de wereld van duurzame energie. Hessel heeft er een talent voor om complexe informatie te vertalen naar glasheldere blogs.

Zoek uw vraag

Vul een steekwoord in om veelgestelde vragen te doorzoeken

Begrippenlijst

Klik hier voor een overzicht van alle gebruikte termen, met van elke term een korte uitleg.

Begrippenlijst