• »
  • »
  • »
  • Een nieuwe router of nieuw WiFi wachtwoord? Dan opnieuw het WiFi wachtwoord instellen

Ik blijf graag op de hoogte van nieuws en ontwikkelingen.


Een nieuwe router of nieuw WiFi wachtwoord? Dan opnieuw het WiFi wachtwoord instellen

Als uw omvormer via WiFi communiceert met uw router, dan is het WiFi wachtwoord ook in uw omvormer ingesteld. Wanneer u verandert van router (bijvoorbeeld wanneer u van provider verandert), of wanneer u uw wachtwoord heeft aangepast, dan moet de omvormer meestal ook opnieuw worden ingesteld om te kunnen blijven communiceren. In dit artikel wordt uitgelegd hoe u dat kunt doen.

Voordat u start: Zorg dat u twee codes voor u heeft. Eén is de zogenaamde WPA2-PSK code van de omvormer. Deze code bestaat uit 16 karakters en is terug te vinden op het etiket op de omvormer (aan de rechterzijkant van het toestel), of op de sticker achterop de gebruiksaanwijzing van de omvormer.

WPA2-PSK code

 

De andere code die u alvast moet hebben is uw nieuwe WiFi wachtwoord.

1. Eerst moet u in de omvormer zelf inloggen. Dat kunt u doen met een PC met WiFi, een tablet of een smartphone. Zoek in de lijst van beschikbare WiFi netwerken naar het netwerk van de omvormer. Deze herkent u aan de naam: SMA….. met een aantal cijfers erachter. Dit is tevens het serienummer van de omvormer.

 

wifi netwerken zoeken

 

2. Het SMA netwerk vraagt om een wachtwoord. Vul hier het WPA2-PSK wachtwoord van 16 karakters in. Het wachtwoord is hoofdlettergevoelig. Klik op 'Verbind'.

Invullen WPA2-PSK wachtwoord

 

3. Als u het wachtwoord correct heeft ingevuld, ziet u nu staan: 'Verbonden, geen internet'. Dit klopt: uw PC, smartphone of tablet is nu verbonden met de omvormer maar niet met het internet.

4. Nu opent u een browser op uw PC, smartphone of tablet. Dit is bijvoorbeeld Safari op de iPhone, of Chrome op een Android telefoon.

We moeten naar de login pagina van de omvormer zien te komen, en daarvoor typen we in de adresbalk van de browser het volgende IP-adres in: 192.168.12.3. Mocht er geen scherm van SMA te voorschijn komen dan kunt u het IP-adres 192.168.100.1 proberen.

Invullen IP adres

 

5. Om in te loggen, kiest u de gebruikersgroep 'Installateur', en als wachtwoord de 4 cijfers van uw postcode (dus ZONDER de letters). Klik vervolgens op 'Aanmelden'.

Inloggen

6. Eenmaal ingelogd willen we de installatiewizard starten. Dit doen we op de smartphone of tablet door op 'Gebruikersinstellingen' te klikken. N.B.: Als u niet met smartphone of tablet , maar op de PC bezig bent, dan klikt u op het icoontje van een buste (aan de rechterkant van de blauwe balk).

Klik op gebruikersinstellingen

 
7. Start de 'Installatiewizard'.

Installatiewizard starten 

8. De volgende stap is dan ‘Netwerkconfiguratie’. Scroll hier naar beneden en klik op WLAN. WLAN staat voor ‘Wireless LAN’ en dat is hetzelfde als Wi-Fi (LAN staat voor Local Area Network).

Klik op WLAN

9. We zien een lijst van alle beschikbare WiFi netwerken. Eén van de netwerken moet het netwerk van de nieuwe router zijn (Als dit nieuwe netwerk er niet tussen staat, kunnen we nog een ‘WLAN-scan uitvoeren’ via de knop onderaan de pagina).

 

Gevonden netwerken weergeven

 

10. Klik op het tandwieltje naast uw WiFi-netwerk.

Klik op tandwieltje

 

11. Klik op de box 'WLAN-instellingen' die verschijnt.

Klik op WLAN-instellingen

 

12. Vul het WiFi wachtwoord in bij 'WLAN-wachtwoord' en klik op 'Verbinden met WLAN-netwerk'.

WiFi wachtwoord invullen

 

13. Als de verbinding lukt, ziet u een groen vinkje verschijnen.

Status OK

14. Scroll omlaag en klik op 'Opslaan en verder'.

Opslaan en verder

 

15. Na deze stap komen we langs een aantal stappen die al zijn ingevuld. Het enige wat hier moet gebeuren is telkens klikken op de knop ‘Opslaan en Verder’ onderaan elke pagina. Uiteindelijk komen we op een pagina genaamd ‘Samenvatting’:  Klik op ‘Verder’ helemaal onderaan (eventueel een stukje naar beneden scrollen om de knop te vinden).

Als het goed is, is nu de communicatie met de nieuwe router, en daarmee met het internet en Sunny Portal, een feit. U kunt nu de browser op uw smartphone, tablet of PC weer sluiten, en uw smartphone, tablet of PC weer aan uw eigen WiFi-netwerk verbinden.

De blauwe LED op de omvormer zal weer constant branden als de verbinding is gelukt. De grafieken op Mijn Zonnefabriek of op de Zonnefabriek app zullen niet meteen zijn bijgewerkt: Hier gaan meestal een paar uur overheen.

Komt u er niet uit? Neem dan contact op met onze afdeling service.