• »
  • »
  • Zonnefabriek Service helpt op Schiphol

Ik blijf graag op de hoogte van nieuws en ontwikkelingen.


Zonnefabriek Service helpt op Schiphol

Het grootste deel van onze energie gaat zitten in het verkopen en installeren van nieuwe zonnestroom installaties. Maar soms herstellen we ook problemen bij systemen waarvan de oorspronkelijke installateur failliet is gegaan, zoals onlangs op Schiphol.

Schiphol is een stad op zich; niet alleen een luchthaven maar ook een enorme verzameling hotels en bedrijfsgebouwen. Schiphol heeft de ambitie om ’s werelds meest duurzame vliegveld te worden. Dat betekent concreet: overal LED verlichting, goed opletten op afval en warmteverlies, elektrisch vervoer, maar ook: Een hele hoop zonnepanelen. De luchthaven zelf heeft ambities om minstens 5.000 m2 aan zonnepanelen te installeren. Van belang bij de installaties op de luchthaven is dat de panelen geen problemen met zich mee brengen voor het vliegverkeer; er is bijvoorbeeld onderzocht dat zonnepanelen geen hinderlijke schittering geven waar piloten last van kunnen hebben en ze moeten natuurlijk goed op hun plek blijven, ook bij wind.

Installateur Failliet

Ook op de bedrijfsgebouwen op het terrein van Schiphol staat al een groot aantal panelen. Bij één van de installaties op het gebouw ‘The Base’ ging het dit jaar flink mis: Bij de grote storm van 18 januari kwamen panelen los te zitten, die dreigden van het dak te waaien. In allerijl werd het systeem uitgezet en werden de panelen verwijderd en opzij gelegd, in de afwachting van een permanente oplossing.

De oorspronkelijke installateur van dit systeem was Oskomera, een bedrijf dat in 2015 failliet ging: Daarom moest de exploitant van het zonnestroom systeem op zoek naar een andere installateur en kwam uiteindelijk uit bij Zonnefabriek. Op een handvol na hebben alle installaties van de Zonnefabriek  de grote storm goed doorstaan, dus we wisten dat we het systeem voor The Base ook goed stormbestendig konden maken. 

Vraag offerte aan

 

Ingescheurde windplaten

ingescheurde windplaat

Het probleem op Schiphol had te maken met te weinig ballast in het montagemateriaal, waardoor niet alles op zijn plek bleef. Ook was er een probleem met de zogenaamde ‘windplaten’ die achterop de montagebakken waren gemonteerd. Deze platen moeten voorkomen dat er teveel wind via de achterkant onder de panelen komt, waardoor deze omhoog geblazen kunnen worden en uit de montagebakken kunnen worden getild. De windplaten die waren gebruikt, waren van mindere kwaliteit en waren in sommige gevallen ingescheurd; hierdoor kreeg de wind vrij spel onder een aantal panelen, wat tot problemen leidde.

hijsen op schiphol 

Besloten is om het montagesysteem te vervangen door Sunbeam, een zeer robuust product met o.a. hele stevige windplaten. Vervolgens zijn de panelen allemaal weer teruggelegd en aangesloten. Inmiddels ligt het systeem weer goed te draaien en mee te helpen aan het doel om Schiphol  klimaatneutraal te maken.

panelen sunbeam schiphol the base 

 

Flexibel Inzetbaar Service Team

Deze klus is van begin tot einde uitgevoerd door het Service Team van de Zonnefabriek, een team dat los van de ‘gewone’ installatieteams opereert en daardoor flexibel inzetbaar is. Het Service Team komt in actie bij alle vragen en bij eventuele problemen na de installatie van zonnepanelen. Als uw eigen installateur niet (meer) kan helpen om problemen te verhelpen, informeer dan eens, net zoals Schiphol heeft gedaan, bij de Zonnefabriek.

Adviesgesprek aanvragen