• »
  • »
  • Wat te doen als je zonnepanelen installateur niet meer bestaat?

Ik blijf graag op de hoogte van nieuws en ontwikkelingen.


Wat te doen als je zonnepanelen installateur niet meer bestaat?

We krijgen bij de Zonnefabriek steeds vaker telefoontjes van mensen met slecht presterende zonnestroom systemen, die geen beroep meer kunnen doen op hun eigen installateur omdat die niet meer bestaat. Wat doen we hieraan?

In de wereld van de zonnepanelen zijn veel bedrijven gekomen en weer gegaan. Sommige installateurs waren niet goed voorbereid en verkochten goedkope spullen die later voor (te) veel problemen zorgden, en gooiden het bijltje erbij neer. Andere bedrijven hadden op andere manieren pech en gingen failliet. Hoe dan ook, het resultaat is dat er veel eigenaren zijn van zonnestroom systemen die nu niet meer hun eigen installateur kunnen aanspreken als er wat is.

LEDjes aan op SMA omvormer

 

 

 

 

 

 

 

Rood lampje

De meeste telefoontjes krijgen we van mensen die een foutmelding zien op hun omvormer. Soms gaat het om een melding in het display, of om een rood lampje dat er eerst niet was. Klanten zoeken meestal eerst een telefoonnummer van de omvormer fabrikant, en komen er dan vaak achter dat de fabrikant alleen maar contact heeft met installateurs; privé personen wordt aangeraden contact te maken met hun installateur om de storing op te lossen. Maar wat te doen als die er niet meer is? Veel fabrikanten hebben een netwerk opgebouwd van vertrouwde installateurs, naar wie kan worden doorverwezen. En zo komen ze dan bij Zonnefabriek terecht.

Gecertificeerde Installateur

Zonnefabriek is gecertificeerde installateur van onze huismerken van omvormers SMA en SolarEdge, van de zonnepanelen van SunPower en ook van de batterijen van Tesla. Daarom kunnen we mensen met deze producten vaak meteen helpen, waarbij soms alleen al wat uitleg aan de telefoon volstaat. Als er echt iets kapot is, en omvormers of zonnepanelen moeten worden omgeruild, dan kunnen we namens de klant een beroep doen op de fabrieksgaranties, die bij deze merken goed geregeld zijn: De fabrikant betaalt de installateur een vergoeding voor de herstelwerkzaamheden.

Bij sommige andere merken bestaat er ook vaak een service partner in Nederland, maar zeker niet altijd. En dan kan het nog wel eens lastig worden om service te krijgen, of om een beroep te doen op de garanties: Bijvoorbeeld veel Chinese fabrikanten van zonnepanelen geven niet thuis als ze met vervangingen of reparaties worden geconfronteerd.

Tesla Powerwall Certified Installer Logo

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Connectoren, bekabeling en aardlekschakelaars

Soms zijn de producten zelf nog goed, maar gaat er iets anders mis in de installatie: Bijvoorbeeld de connectoren tussen de zonnepanelen zijn losgekomen, of er is water binnengedrongen. Of de bekabeling naar de meterkast is te dun uitgevoerd waardoor de spanning te hoog oploopt bij de omvormer. Of er is geen rekening gehouden met capacitieve lekstromen waardoor de aardlekbeveiliging er steeds uit schiet. Dit soort problemen komt vaak pas na enige tijd aan het licht, soms nadat de termijn van de installatiegarantie is verstreken, of nadat de installateur al failliet is gegaan: Installateurs die vaak dit soort fouten maken, blijven meestal niet al te lang bestaan..

gesmolten MC4 connector

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Voor de lange termijn

Het Zonnefabriek Service Team heeft al vaak niet-Zonnefabriekers geholpen om hun installatie weer werkend te krijgen, maar dat kost deze klanten uiteraard wel geld: Geld dat ze wellicht dachten uitgespaard te hebben door bij de aanschaf van hun systemen voor een minder degelijke partij te kiezen. Ons advies is dan ook: Denk eraan dat u met zonnepanelen iets koopt voor de lange termijn. Laat kwaliteit en betrouwbaarheid daarom van doorslaggevend belang zijn bij uw keuze.

Voor het Service Team kunt u contact opnemen met: service@zonnefabriek.nl