Stijgende waardering

Stijgende waardering

Rapportcijfer voor Zonnefabriek kruipt steeds verder omhoog

Stijgende waardering

Bescheidenheid siert de mens, maar soms is het ook niet erg om jezelf even op de borst te kloppen: Zonnefabriek scoort namelijk steeds hoger op klantenvertellen.nl. Wat houdt dat in?

Hessel van den Berg
28 juli 2020

Sinds een aantal jaar krijgen onze klanten na de installatie van de zonnepanelen een mailtje met de vraag of ze een beoordeling willen achterlaten op de onafhankelijke website klantenvertellen.nl. Veel verschillende bedrijven gebruiken deze site om op een objectieve manier te kunnen laten zien wat andere klanten van hun service of product vinden. Zonnefabriek heeft inmiddels meer dan 700 reviews en het leuke is dat het rapportcijfer steeds ietsje verder omhoog gaat.

Hoe werkt het?

Wanneer klanten een beoordeling schrijven op klantenvertellen.nl dan gaat dat helemaal buiten Zonnefabriek om; we kunnen er dus geen enkele invloed op uitoefenen en mensen zijn vrij om te schrijven wat ze willen. Klanten moeten een naam, een woonplaats en hun e-mail adres ingeven en verklaren dat ze klant zijn (geweest) bij Zonnefabriek. Vervolgens mogen ze schrijven wat ze willen.

Het overgrote merendeel van de beoordelingen is gelukkig positief, maar als er een negatieve langskomt, dan wordt die ook gewoon geplaatst, met één verschil: Als de score lager is dan een 6 dan plaatst klantenvertellen.nl de review eerst een week in ‘quarantaine’. Dat geeft het bedrijf even tijd om te reageren en eventueel een antwoord te formuleren of een probleem op te lossen, voordat de review geplaatst wordt. Maar uiteindelijk worden alle reviews, ook de negatieve, gepubliceerd.

klantenvertellen logo met cijferOverigens: klanten kunnen er eventueel voor kiezen om hun review achteraf aan te passen, bijvoorbeeld wanneer een probleem is opgelost nadat de review was geplaatst. De oorspronkelijke beoordeling is dan nog wel terug te vinden, maar het algemene rapportcijfer wordt gebaseerd op de nieuwe review. We zien dat sommige bedrijven erg actief hun klanten aansporen om reviews aan te passen als ze achteraf iets hebben opgelost, maar Zonnefabriek doet dat niet: we laten onze klanten daarin volledig vrij.

Wat vindt u van ons?

Gemiddeld cijfer voor Zonnefabriek op klantenvertellen.nl over de afgelopen jaren

Gemiddeld cijfer voor Zonnefabriek op klantenvertellen.nl over de afgelopen jaren

Het eerste jaar dat men op klantenvertellen.nl beoordelingen kon achterlaten, scoorden we een 8,5. Met de jaren is dat cijfer langzaam gestegen, en in het afgelopen jaar kregen we gemiddeld een 9,1. En de laatste paar maanden zijn we zelfs nog verder gestegen naar een 9,2! Daar zijn we enorm blij mee natuurlijk, maar de vraag is: waar komt deze verbetering precies vandaan?

Mensenwerk

Met de jaren hebben we steeds meer ervaring opgedaan over de beste manier om zonnepanelen te installeren. Dat vertaalt zich in steeds soepelere installaties: 9 van de 10 keer verloopt alles helemaal gesmeerd. Maar er zijn toch nog altijd dingen die mis gaan, en dat zal waarschijnlijk altijd zo blijven: het blijft tenslotte mensenwerk.

Wat vooral opvalt bij sommige beoordelingen, is dat men óók bij de installaties waar één en ander fout is gelopen, een positieve beoordeling geeft. Het belangrijke is namelijk niet dat alles altijd helemaal vlekkeloos gaat, maar dat àls er een keer iets mis gaat, het probleem wordt opgepakt en opgelost. We zien daarom dat klanten vaak positief verrast zijn door het werk van onze afdeling Service.

Het hoofd van deze afdeling, Katouscha, is natuurlijk heel blij met deze waardering: “Zeker! Leuk om te lezen dat mensen blij zijn als Service iets heeft opgelost. We zien natuurlijk het liefst dat ze niet bij ons hoeven te komen, maar het is fijn dat we, als het nodig is, snel een serviceteam langs kunnen sturen om dingen naar wens op te lossen.”

Katouscha, hoofd van de afdeling Service bij Zonnefabriek

Katouscha, hoofd van de afdeling Service bij Zonnefabriek

Geen zonnepanelen, toch een pluim

Niet alleen de Service maar vooral de installateurs krijgen vaak een pluim, en ook onze adviseurs, zèlfs als ze klanten afraden om zonnepanelen te nemen! Zo schreef één klant onlangs: ‘Het advies was dat ons dak vanwege de ligging en het beschikbare dakoppervlak helaas niet geschikt is voor zonnepanelen. Alhoewel het een teleurstellend antwoord was, was het erg prettig dat hij (onze adviseur Jonathan) hierover eerlijk was. Dit in tegenstelling tot de andere bedrijven die ons twijfelachtige legplannen en veel te mooie opbrengsten voorspiegelden.’ Heel leuk om te lezen, dat mensen ondanks hun teleurstelling toch de moeite nemen om een compliment te geven!

Zo’n hoog cijfer is natuurlijk fijn, maar het brengt ook hoge verwachtingen met zich mee. We willen blijven laten zien dat we die verwachtingen ook waar kunnen maken. Doorgaan dus, op de ingeslagen weg, en wie weet krikken we het gemiddelde in de komende maanden nòg verder op..

Weten wat bij u mogelijk is?

Vraag vrijblijvend advies aan
Advies aanvragen

Gerelateerd nieuws

Nieuws berichten
2020-10-06
Wilt u meer zekerheid dat uw investering in zonnepanelen altijd blijft renderen, en dat eventuele storingen snel worden opgelost? Dan is het nieuwe Zonnefabriek Service Contract misschien iets voor u!

lees meer ›
2020-08-04
In dit artikel leggen we uit welke punten door de consument worden gezien als de grootste risico's voor de aanschaf van zonnepanelen en hoe hiermee om te gaan.

lees meer ›
2020-06-09
Er gaan veel verhalen de ronde over zonnepanelen. Voor een deel gaat het om misvattingen. Deze helpen we met dit artikel graag de wereld uit.

lees meer ›