SMA lanceert een nieuwe slimme laadpaal

De SMA eCharger is klaar voor de bi-directionele toekomst

SMA lanceert een nieuwe slimme laadpaal

Nieuw op de markt: de SMA eCharger, een laadpaal voor elektrische auto’s met 3 manieren om de auto te laden, een pasjes-systeem om oneigenlijk gebruik te voorkomen en in de toekomst een optie voor bi-directioneel laden.

Hessel van den Berg
06 oktober 2024

SMA komt met een nieuwe laadpaal voor elektrische auto’s, de SMA eCharger. Het toestel biedt veel van dezelfde opties als de huidige SMA EV charger 7.4 en 22, maar voegt er nog een paar aan toe. Wat is er allemaal bijzonder aan dit laadstation?

3 laadmodi

De nieuwe SMA eCharger laadpaal

De nieuwe SMA eCharger slimme laadpaal voor mensen met zonnepanelen

Net zoals de huidige SMA laadpaal biedt deze nieuwe eCharger drie manieren om de auto op te laden: met alleen de overtollige zonnestroom; met een vooraf gesteld laaddoel; of gewoon zo snel mogelijk. Voor de tweede optie wordt de SMA Energy app gebruikt om het laaddoel in te stellen. Vervolgens zal de Sunny Home Manager ervoor zorgen dat de auto zoveel mogelijk met zonnestroom wordt geladen. Als de beschikbare zonnestroom niet toereikend is, dan wordt er stroom uit het net gehaald, rekening houdend met piek- en daltarief indien opgegeven.

Ingeven tijdstip en laaddoel in de SMA Energy app

Het laaddoel wordt ingegeven via de SMA Energy app op de mobiele telefoon

De combinatie met de Sunny Home Manager is belangrijk: deze helpt ook bij de zogenaamde ‘blackout protection’. Dat houdt in dat de hoofdzekering in de woning altijd wordt beschermd. Wanneer de laadpaal op ‘snelladen’ wordt gezet en dus met maximum vermogen gaat laden, terwijl tegelijkertijd andere stroomvreters in de woning aan worden gezet, dan kan het risico ontstaan dat er teveel stroom door de hoofdzekering loopt waardoor die ‘eruit klapt’. Dankzij het feit dat de Home Manager de stroom bij de hoofdzekering meet, krijgt de laadpaal in zo’n geval razendsnel een signaal om het laadvermogen te verminderen. Op die manier is er nooit een risico op een dergelijke ‘blackout’ in de woning.

Nieuw aan de laadpaal is de RFID-chip lezer. Dit betekent dat de laadpaal werkt met een pasjes-systeem, net zoals de laadpalen aan de openbare weg. Alléén de mensen met een geregistreerde laadpas kunnen het systeem ontgrendelen: hierdoor wordt oneigenlijk gebruik door derden voorkomen, wat vooral handig is als de laadpaal ergens hangt waar andere mensen er gemakkelijk bij kunnen. Overigens kunnen er maximaal 3 eChargers in een woning worden geplaatst: daarom is dit toestel vooral geschikt voor residentiële gebruikers en niet zozeer voor bedrijven of grote appartementsgebouwen.

Bi-directioneel laden

Wat ook heel interessant is, of althans: in de nabije toekomst gaat zijn, is het feit dat deze laadpaal ‘bi-di ready’ is. Met ‘bi-di’ wordt ‘bi-directioneel’ bedoeld, oftewel: de laadpaal kan niet alleen maar de auto opladen, maar ook ontladen. Op die manier kan de auto-batterij worden gebruikt als een soort thuisbatterij waar overdag overtollige zonnestroom in wordt bewaard, die ’s avonds na zonsondergang weer aan de woning wordt teruggegeven.

Er kleven echter nog wel wat mitsen en maren aan deze functionaliteit. Ten eerste is die nog niet helemaal gereed; de laadpaal is in principe ‘ready’ voor bi-directioneel laden, maar om het echt te laten werken is er nog een software-update nodig. Deze software-update is momenteel nog niet klaar, en zal bovendien geld kosten. We weten nu nog niet hoe hoog de kosten daarvoor precies zullen zijn, maar er zal in elk geval een soort licentie moeten worden gekocht om de functionaliteit te ontgrendelen als het eenmaal zo ver is.

Daarnaast is het goed om te weten dat het hier gaat om ‘AC bi-directioneel’ en niet ‘DC’. Om de bi-directionele functie te gebruiken moet de batterij van de auto het dus toelaten om met wisselstroom (AC) ontladen te worden. Op dit moment is het sowieso nog zo dat er maar weinig auto’s bestaan die überhaupt ontladen kunnen worden, en bovendien is een deel van de auto’s die dat wel kunnen alleen geschikt voor ontladen via DC. Dat beperkt de opties nogal! Om te zien welke auto’s geschikt zijn, kunt u kijken op een website zoals ev-database.org. Hier wordt voor alle modellen elektrische auto’s gedetailleerde informatie gegeven over de laad- en ontlaadmogelijkheden. Als een auto de optie ‘V2H’ heeft dan is het in principe mogelijk om hem te ontladen: V2H staat voor Vehicle-to-Home, oftewel van de auto naar de woning. Als u door de website bladert zult u zien dat er voor de meeste modellen alleen wordt vermeld dat deze functie ‘aangekondigd’ is, maar nog niet klaar.

Op de website ev-database.org vindt u voor alle modellen elektrische auto de mogelijkheden voor bi-directioneel laden, zowel AC (links) als DC (rechts). Hier bijvoorbeeld van de Renault 5 E-tech

Ook belangrijk om te weten: de huidige versie van de eCharger is nog niet geschikt voor afrekening van de laadbeurten via een back-end portaal. Dat betekent dat hij nog niet geschikt is voor lease-rijders of mensen die hun kilometers door hun werkgever laten vergoeden. Daarvoor staat een volgende versie op de planning, die ergens begin volgend jaar klaar moet zijn.

De nieuwe eCharger kan met of zonder laadkabel worden geleverd en is per direct te bestellen. U vindt meer informatie op onze productpagina, waar u ook de datasheet kunt downloaden. Meer weten? Neem contact op, dan leggen we u graag alles uit.

Paal met twee SMA eChargers inclusief laadkabel.

Paal met twee SMA eChargers inclusief laadkabel. Er kunnen maximaal 3 SMA eChargers in 1 woning worden geplaatst

Weten wat bij u mogelijk is?

Vraag vrijblijvend advies aan
Advies aanvragen

Gerelateerd nieuws

Nieuws berichten
2025-04-04
Met een laadpaal van Zonnefabriek kan je een elektrische auto ‘slim’ laden. Wat bedoelen we daar eigenlijk mee, en wat kan zo'n toestel zoal?

lees meer ›
2022-01-06
Zonnefabriek heeft in het afgelopen jaar weer op een aantal gebieden mooie vooruitgang geboekt: zo kregen we nieuwe producten in het assortiment, kwamen met een nieuwe app en verkregen de felbegeerde scope 12 certificering. (update augustus 2024: deze certificering is inmiddels verlopen) Wat voor moois staat ons, en u, komend jaar nog te wachten?

lees meer ›
2021-01-30
De laatste cijfers over het totaal opgestelde vermogen aan zonnepanelen in Nederland zijn om blij van te worden. We delen ze daarom graag met u.

lees meer ›