Lange wachttijden voor nieuwe klanten

Schaarste op de markt zorgt voor maanden uitstel

Lange wachttijden voor nieuwe klanten

De laatste tijd is het voor sommige mensen wel even schrikken als ze willen investeren in zonnepanelen: de wachttijden voor adviesgesprekken en voor uiteindelijke installaties lopen behoorlijk op. Wat is er aan de hand en hoe lang gaat dit nog duren?

Hessel van den Berg
03 mei 2022

Juist nu steeds meer mensen zich gaan interesseren in zonnepanelen, blijkt dat ze teleurgesteld worden in de tijd die het allemaal in beslag neemt: de levertijden van veel producten zijn momenteel véél langer dan gebruikelijk. Hoe is de situatie nu bij Zonnefabriek en wat kunnen we eraan doen? Voor antwoorden komen we uit bij algemeen directeur David van der Burg.

Wat is er precies aan de hand?

“Het is eigenlijk een mix van verschillende zaken die nu allemaal bij elkaar komen”, legt David uit. “We hebben vanwege de explosie van de stroom- en gasprijzen te maken met een enorme vraag naar zonnepanelen, niet alleen bij ons, maar wereldwijd. Daarnaast is het tegelijkertijd zo dat er vanwege Corona gigantische problemen zijn bij de productie en het transport van zonnepanelen, omvormers en alle andere onderdelen van een installatie. Bijvoorbeeld voor elektronische chips is er een grote schaarste, terwijl die een essentieel onderdeel zijn van omvormers en optimizers.” Gevolg van die schaarste is vaak hamstergedrag: wat er nog te krijgen is, wordt vliegensvlug door allerlei partijen opgekocht, zodat er voor de rest nòg minder overblijft.

David legt uit hoe het zit op RTL Nieuws (bron: RTL Nieuws)

David legt uit hoe het zit op RTL Nieuws (bron: RTL Nieuws)

Hoe gaat Zonnefabriek hiermee om?

“Nou, bijvoorbeeld door de algemeen directeur zich met de inkoop te laten bemoeien”, lacht David, verwijzend naar zijn eigen rol. “We moeten nu echt ons best doen om nog beter te ‘forecasten’, en verder vooruit kijken dan wat we tot nu toe gewend waren.” De problemen op de markt leveren wel een boel stress op, erkent hij. Niet alleen bij Zonnefabriek, maar ook bij de klanten. Onze leveranciers hebben soms meerdere keren de leverdatum van bepaalde producten uitgesteld, vaak nadat we de installatie al bij de klanten hadden ingepland. Gevolg: de installatie moest dan op het laatste moment worden afgeblazen en uitgesteld, soms wel tot twee keer toe bij dezelfde klant! Héél vervelend natuurlijk, vooral als je speciaal een vrije dag hebt opgenomen.

Wat kunnen klanten nu het beste doen?

De vraag rijst nu of je als klant beter kan wachten, of toch maar door moet gaan met je zoektocht naar zonnepanelen? David: “Dat het langer gaat duren dan gebruikelijk, dat staat vast. Maar klanten kunnen sowieso alvast de panelen bestellen, dan weten ze tenminste dat ze in ieder geval over een paar maanden de panelen op het dak hebben. Je moet echter wel rekening houden met wachttijden van maanden, en niet weken zoals vroeger.”

Op zich staat Zonnefabriek er niet eens zo slecht voor: de meeste van de producten die wij installeren, komen bijvoorbeeld niet uit China, waar de Covid lockdowns voor grote problemen zorgen. Toch werken de problemen in China ook bij ons door. “Een verstoring van een deel van de markt heeft ook zijn weerslag op andere faciliteiten”, zegt David. “Daar plukken wij helaas ook de wrange vruchten van.” Wat denkt hij, hoe lang zal deze situatie nog aanhouden? Hij kijkt bedenkelijk: “Hmm.. ik denk zelf dat het nog wel een tijd gaat duren, misschien nog wel een jaar.” Oeh, nog een jaar stress en schipperen met de planning dus? “Tja, misschien.. Maar gelukkig hebben we in het verleden nog een redelijke voorraad opgebouwd, dus de meeste klanten kunnen we nog binnen een redelijk tijdsbestek gelukkig maken.” De boodschap is dus : Laat u zich niet afschrikken, maar houd wel rekening met een langere wachttijd!

Het ziet er gelukkig nog behoorlijk vol uit in de loods van Zonnefabriek

Het ziet er gelukkig nog behoorlijk vol uit in de loods van Zonnefabriek

Weten wat bij u mogelijk is?

Vraag vrijblijvend advies aan
Advies aanvragen

Gerelateerd nieuws

Nieuws berichten
2022-09-08
Voor zonnepanelenbezitters die méér stroom produceren dan ze verbruiken geldt dat ze ‘netto terugleveren’. Hun verbruik wordt dankzij de salderingsregeling helemaal afgedekt door hun productie, maar voor de ‘extra’ kWh die ze netto terugleveren, blijken verschillende energieleveranciers behoorlijk verschillende bedragen uit te betalen. Hoe zit dat?

lees meer ›
2022-04-11
Volgens het CBS was afgelopen jaar al 33% van ons stroomverbruik afkomstig uit hernieuwbare energie zoals zonne-energie. En dat is mooi, want daardoor worden we niet alleen steeds groener, maar ook steeds minder afhankelijk van andere landen.

lees meer ›
2022-01-10
Dat zonnepanelen de afgelopen tijd flink in populariteit zijn gestegen is wel duidelijk. Vorig jaar tikte het aantal huishoudens met zonnepanelen in Nederland de 1,5 miljoen aan en in een eerder artikel schreven we dat zonnepanelen nu al bijna 10% van alle stroom in ons land leveren. Daarmee zijn we koploper in Europa. Heeft u de overstap nog niet gemaakt? Dan vertellen we u graag 5 redenen waarom dit jaar het moment is om dat wel te doen.

lees meer ›