Ik wil advies

Hoe gebruikt u de SMA laadpaal het slimst?

De werking van de SMA EV charger en de drie ‘laadmodi’ uitgelegd

Hoe gebruikt u de SMA laadpaal het slimst?

Steeds meer mensen kiezen voor een slimme laadpaal van SMA om hun auto thuis op te laden. De samenwerking met de zonnepanelen zorgt ervoor dat het eigenverbruik wordt verhoogd en de kosten van het laden laag blijven. We geven tips over de beste manier om de laadpaal te gebruiken.

Hessel van den Berg
23 juli 2023

Wie zonnepanelen op het dak heeft en een elektrische auto voor de deur, die doet er goed aan om een laadpaal te plaatsen die slim met de zonnestroom kan omgaan. Dat betekent: de auto vooral laden op de momenten dat er een overschot aan zonnestroom is, en zo min mogelijk laden met stroom van het net. Weliswaar maakt het op dit moment - zolang de salderingsregeling nog bestaat - niet zoveel uit voor de portemonnee, maar we weten dat die regeling ooit zal verdwijnen. En daarnaast verlichten we de druk op het openbare net als we zoveel mogelijk met onze eigen zonnestroom tanken.

De SMA EV charger maakt dit alles mogelijk, maar dan moeten we hem wèl correct gebruiken. We leggen hier uit wat we daarmee bedoelen. De SMA EV charger kan op 3 manieren de elektrische auto opladen; dit zijn de 3 zogenaamde ‘laadmodi’. Op de laadpaal zit een knop die op 2 standen kan worden gezet. Bij één van deze twee standen moet vervolgens de SMA Energy App worden gebruikt om de laadmodus te wijzigen.

Optie 1: laden met overschot

Het is het beste als u zichzelf aanleert om de auto bij thuiskomst altijd meteen aan de laadpaal te hangen. De laadpaal laadt de auto dan volgens de default laadmodus: PV geoptimaliseerd laden. De draaiknop van de lader staat als het goed is op deze stand:

icoon voor intelligent laden

Zodra de auto is ingeplugd, zal alle overschot van zonnestroom in de auto worden geladen.(N.B.: als u de setting ‘Laadvrijgave via app’ heeft geactiveerd, zal u altijd nog eerst op de rode knop met ‘laadproces vrijgeven’ moeten klikken. Dit is een optie die interessant is voor laadpalen die gemakkelijk toegankelijk zijn voor anderen, om te voorkomen dat de buren gratis uw energie gebruiken wanneer u er niet bent!)

Deze stand helpt om al uw eigen zonnestroom zoveel mogelijk zelf te behouden, en tegelijk uw auto op te laden zonder stroom van het net te gebruiken. Om te weten hoeveel stroom er in uw auto is geladen, gebruikt u de SMA Energy App

Optie 2: laden met doelstelling

Een andere goede optie om te gebruiken is het Laden met doelstelling. Met deze laadmodus geeft u aan hoeveel energie er vóór een bepaalde tijd in de auto moet worden geladen. Dit is de beste optie als u zeker wilt zijn dat de auto voldoende is opgeladen voordat u gaat vertrekken, ongeacht of er voldoende zon is geweest. Zorg dat de draaiknop van de lader staat op deze stand:

icoon voor intelligent laden

Pak vervolgens uw SMA Energy App erbij, en klik op het icoontje voor electromobiliteit:

dashboard van de SMA Energy App met icoon voor e-mobility

Klik op de knop met ‘Intelligente Lading’ en vervolgens op de optie: ‘Volgens voorspelling’.

volgens voorspelling laden op de SMA Energy App

Het scherm ‘Laaddoel kiezen' verschijnt. U kunt hier twee zaken invoeren: ‘Klaar tegen’ (d.w.z. de tijd waarop het laden klaar moet zijn) en ‘Afstand’ (d.w.z. hoeveel energie er moet worden geladen).

Laaddoel kiezen op de SMA Energy App: tijdstip en hoeveelheid energie

Geef bij ‘Klaar tegen’ de tijd aan door middel van de draaischijf. Klik vervolgens op ‘Afstand’.

Geef hier aan hoeveel kWh er moet worden geladen òf hoeveel kilometer afstand er moet worden geladen. U kunt tussen deze twee opties schakelen door middel van de knop onder de draaischijf. De verhouding tussen aantal kilometers en hoeveelheid kWh hangt af van uw auto en is een vaste instelling die u kunt wijzigen onder ‘instellingen’.

Afstand ingeven in hetzij km hetzij kWh op de SMA Energy App

Wanneer de gewenste hoeveelheid is geladen, verandert het laadproces automatisch naar de default-instelling (namelijk optie 1: PV-geoptimaliseerd laden). Dit betekent dat de auto verder wordt opgeladen indien er een overschot aan zonnestroom is en indien er nog vrije ruimte is in de batterij van de auto.

Optie 3: Snelladen

De laatste optie, die u eigenlijk alleen maar zelden nodig zou moeten hebben, is het zogenaamde Snelladen. Gebruik deze optie alléén als u haast heeft om de auto op te laden. Bij deze optie houdt het systeem geen rekening met de productie van zonnestroom. De laadpaal stelt de maximaal mogelijke stroom ter beschikking aan de auto, ongeacht of het zonnestroom of netstroom betreft. Draai de schakelaar op de laadpaal naar het icoontje voor snelladen:

icoon voor snelladen op de SMA EV charger

De auto begint meteen met laden (N.B.: als u de setting ‘Laadvrijgave via app’ heeft geactiveerd, zal u altijd nog eerst op de rode knop met ‘laadproces vrijgeven’ moeten klikken). Vergeet niet om, als u klaar bent, de knop weer terug naar de stand voor ‘intelligent laden’ te draaien.

Hoe zit het met dynamische tarieven?

Dat de SMA EV charger so slim kan laden, heeft hij te danken aan de samenwerking met de Sunny Home Manager. De Home Manager kent de weersvoorspelling en de verwachte consumptie in de woningen op verschillende momenten, en gebruikt deze informatie om allerlei verbruikers slim aan te sturen, waaronder ook de laadpaal.

Nu is het zo dat de Sunny Home manager ook rekening kan houden met energietarieven. Bij het ‘laden met doelstelling’ (optie 2) zal de laadpaal eerst zoveel mogelijk met zonnestroom laden, en wanneer dat niet toereikend is, overschakelen op netstroom. Daarbij wordt rekening gehouden met de tarieven op verschillende momenten: als de Sunny Home Manager weet dat de stroom over een paar uur goedkoper wordt dan die momenteel is, wordt het laden uitgesteld tot het gunstigste moment.

Perfect voor mensen met een dynamisch energiecontract, zou je denken: tenslotte varieert de prijs van stroom van uur tot uur met zo’n contract, en is de stroomprijs op sommige momenten zelfs negatief: u wordt dan in feite betaald door het energiebedrijf als u uw auto op die tijden oplaadt. Als de Sunny Home manager daar rekening mee kan houden, dan zou dat ideaal zijn!

Helaas werkt het nu nog niet zo soepel: de Sunny Home Manager heeft geen geautomatiseerde verbinding met de stroomprijs op de spotmarkt. U kunt de tarieven wel zelf invoeren in Sunny Portal, maar dat zou u dan iedere dag opnieuw moeten doen voor de komende uren, en dat is wel een hoop werk! We weten dat SMA werkt aan de koppeling met de spotprijzen, maar het zal nog wel even duren voordat het zo ver is.

(Voor wie toch zelf stroomprijzen wil invoeren in Sunny Portal: u doet dit door in Sunny Portal te klikken op ‘Configuratie’ en vervolgens ‘Installatie-eigenschappen’. Klik op het tabblad ‘parameters’ en scroll omlaag naar ‘bewerken’. Ga vervolgens naar het blokje met ‘stroomtarief’: hier kunt u voor verschillende uren en dagen verschillende tarieven invullen (maximaal twaalf) door telkens op het plusje te klikken. Vergeet niet om, wanneer u klaar bent, naar beneden te scrollen en op ‘opslaan’ te klikken!)

Tenslotte: ‘bi-directioneel’ laden, kan dat ook?

Waar we ook steeds vaker van horen, is ‘bi-directioneel’ laden, of ook wel V2G (‘vehicle-to-grid’). Bij dat principe gaat het erom dat er niet alleen maar stroom in de auto kan worden geladen, maar dat we die stroom er op andere momenten ook weer uit kunnen halen om de woning van stroom te voorzien. De auto wordt dan gebruikt als een thuisbatterij om overtollige stroom tijdelijk in op te slaan.

Er bestaan weliswaar laadpalen die dit kunnen, maar het zijn er nog maar weinig en ze zijn erg duur (voor de duidelijkheid: de SMA EV charger kan dit dus niet!). Maar er zijn bovendien nog maar erg weinig auto’s die dit bi-directioneel laden toelaten: op dit moment zijn het eigenlijk alleen de Japanse merken Nissan en Mitsubishi , waarvan bepaalde modellen het kunnen, en dan nog alleen via een eigen aansluiting (zoals het zogenaamde ChaDeMo stopcontact op de Nissan Leaf). Een gestandaardiseerde oplossing met een type 2 plug is er nog niet.

De ontwikkelingen gaan echter gestaag door, dus wie weet wat er in de (nabije) toekomst allemaal mogelijk is. Zo heeft omvormerfabrikant SolaEdge op de InterSolar beurs in München de komst van een bi-directionele laadpaal aangekondigd voor eind 2024. Zonnefabriek blijft natuurlijk kijken wat er allemaal te koop is; zit er iets bij dat voor onze klanten interessant kan zijn, dan laten we dat uiteraard weten!

Informatie over de bediening van de SMA laadpaal vindt u in onze FAQ, onder het kopje ‘Overige producten’ (óók in het Engels, klik hiervoor op de ‘EN” knop rechtsboven).

Weten wat bij u mogelijk is?

Vraag vrijblijvend advies aan
Advies aanvragen

Gerelateerd nieuws

Nieuws berichten
2022-05-09
Voor de SMA EV chargers is een nieuwe firmware beschikbaar. Deze bevat een aantal verschillende features, maar de belangrijkste voor u is waarschijnlijk de mogelijkheid om de laadpaal te beschermen tegen ongeoorloofd gebruik. Hoe werkt dat?

lees meer ›
2022-01-06
Zonnefabriek heeft in het afgelopen jaar weer op een aantal gebieden mooie vooruitgang geboekt: zo kregen we nieuwe producten in het assortiment, kwamen met een nieuwe app en verkregen de felbegeerde scope 12 certificering. Wat voor moois staat ons, en u, komend jaar nog te wachten?

lees meer ›
2021-01-30
De laatste cijfers over het totaal opgestelde vermogen aan zonnepanelen in Nederland zijn om blij van te worden. We delen ze daarom graag met u.

lees meer ›