Elektrisch rijden met de kracht van SunPower

Elektrisch rijden met de kracht van SunPower

Nieuwe Nederlandse super-auto bedekt met Maxeon zonnecellen

Elektrisch rijden met de kracht van SunPower

Elektrisch rijden met de kracht van SunPower

Ons favoriete merk zonnepanelen is een samenwerking aangegaan met wat wel eens een nieuw voorbeeld van ‘Neerlands trots’ kan worden: superauto-fabrikant ‘Lightyear’ met zijn ‘Lightyear One’. Wat houdt dat in?

Hessel van den Berg
26 december 2019

Elektrische auto’s zijn hot. In de maanden t/m november hadden elektrische auto’s al een marktaandeel van meer dan 10% in Nederland. Vooral de stijlvolle Tesla’s verkopen als zoete broodjes, maar ook andere modellen zoals de Nissan Leaf en de Hyundai Ioniq doen het goed.

De charme van elektrisch rijden

Dat is ook niet verwonderlijk, want meer en meer mensen zien de charme van het elektrisch rijden: behalve dat het fijn is dat je geen uitstoot veroorzaakt, hoef je nog maar zelden naar de ‘pomp’ omdat je gemakkelijk thuis of op het werk kunt opladen, èn het is ook nog eens heerlijk stil in de auto! Waar vroeger de prijs en/of de angst om ergens te stranden (de zogenaamde ‘range anxiety’) nog voor veel mensen een barrière waren, is dat tegenwoordig een stuk minder. De meeste auto’s kunnen gemakkelijk 200 km rijden op een volle batterij, en de prijzen zijn een stuk redelijker geworden.

Althans.. voor bepaalde modellen. Er zijn er ook die nog steeds vèr buiten het bereik van de gewone man liggen. Eén daarvan komt -als het goed is- in 2020 op de markt: de ‘Lightyear One’, van Hollands fabrikaat, met een prijskaartje van zo’n € 150.000…

Waarom moeten we het over zo’n duur ding hebben? Omdat het een fantastische auto lijkt te worden èn omdat er iets bijzonders mee is: hij wordt namelijk voorzien van SunPower Maxeon zonnecellen, dezelfde cellen die in de panelen zitten die Zonnefabriek het meest verkoopt.

Promotiefoto van de nieuwe Lightyear One

Promotiefoto van de nieuwe Lightyear One

Nooit meer aan de oplader?

De Lightyear One is een auto die niet alleen maar stroom van het net gebruikt, maar ook nog eens zichzelf van stroom voorziet dankzij de hoog-rendementszonnecellen van SunPower die overal in de carrosserie zijn verwerkt. Hierdoor zou de auto in sommige gevallen misschien wel nooit aan het net hoeven te worden opgeladen! Afhankelijk van hoeveel er wordt gereden, zou de energie van de zon al voldoende kunnen zijn.

De Lightyear One komt voort uit de succesvolle Nederlandse zonne-auto’s die jaren achtereen de ‘Solar Challenge’ wonnen, een rit door Australië voor auto’s aangedreven op zonne-energie. De studenten die aan de basis stonden van de futuristische zonne-auto’s, besloten om hun kennis en ervaring te gebruiken voor de ontwikkeling van een ‘gewone’ auto die door iedereen kan worden gebruikt op de openbare weg.

Blijvende prestaties onder extreme omstandigheden

Dat er wordt samengewerkt met SunPower voor de stroomvoorziening is niet zo verwonderlijk: er zaten tenslotte ook SunPower cellen op het eerste zonne-energie vliegtuig, de ‘Solar Impulse’, die puur op de zon rond de wereld vloog. En in het project ‘SolarStratos’ wordt ook weer voor een vliegtuig dat hoog in de stratosfeer vliegt, de energie voor de aandrijving verzorgd door SunPower zonnecellen.

Solar Impulse

Solar Impulse

Met dit soort projecten wil SunPower aantonen dat hun Maxeon zonnecellen niet alleen de meeste energie per eenheid van oppervlakte leveren, maar ook dat ze blijven functioneren onder moeilijke omstandigheden zoals hoge hoogten, sterke UV-straling en extreme temperaturen. Ook voor de Lightyear One geldt dat de geïntegreerde zonnecellen het op een bewegend voertuig iets zwaarder te verduren zullen krijgen dan op een stilstaand dak, èn dat er natuurlijk op alle momenten zoveel mogelijk vermogen uit een beperkte oppervlakte moet worden getrokken.

De Lightyear One zou volgens verwachting in maart 2020 moeten uitkomen; U heeft dus nog een paar maanden om te sparen. Maar ook als u liever een wat zachter geprijsde auto zoekt, zijn er voldoende elektrische modellen om uit te kiezen. Denk er daarbij aan dat u uw autolader kunt laten aansturen door uw energiemanager, om uw eigenverbruik te verhogen en zo het effect van de afschaffing van de salderingsregeling te minimaliseren: lees hier alles over in ons artikel over de autoladers voor 2020!

Lightyear One met zonnecellen op het dak

Lightyear One met zonnecellen op het dak

Weten wat bij u mogelijk is?

Vraag vrijblijvend advies aan
Advies aanvragen

Gerelateerd nieuws

Nieuws berichten
2020-06-01
Ons onderzoek naar het verschil in degradatie tussen SunPower zonnepanelen en die van andere merken gaat alweer zijn zesde jaar in! We volgen een aantal systemen die we hebben geplaatst in de eerste helft van 2014, en kijken naar verschillen in opbrengst tussen systemen met SunPower panelen en die met andere panelen, om te zien of SunPower zonnepanelen hun vermogen inderdaad langer vasthouden dan andere, zoals de fabrikant zelf beweert.

lees meer ›
2019-12-25
Steeds meer mensen kiezen voor het gemak van elektrisch rijden. De stroom die nodig is om de auto’s op te laden, komt meestal van het net. Maar nu de salderingsregeling wordt afgebouwd, is het interessant om te kijken naar mogelijkheden om de zonnestroom van eigen dak daarvoor te gebruiken.

lees meer ›
2019-08-12
Sommige paneelfabrikanten beweren dat hun zonnepanelen minder snel degraderen dan andere. Zonnefabriek volgt een groot aantal systemen on-line, dus we kunnen verifiëren of die beweringen kloppen.

lees meer ›