Alles over Apps en monitoring

Alles over Apps en monitoring

Wat kun je het beste gebruiken voor welk doel?

Alles over Apps en monitoring

Er bestaan inmiddels heel veel apps en andere manieren om de opbrengst van zonnepanelen op afstand of binnenshuis te monitoren, en er komen steeds nieuwe versies bij. We proberen wat helderheid te scheppen in het soms verwarrende aanbod.

Hessel van den Berg
24 juni 2020

Wie zonnepanelen heeft, en zeker wie ze pas sinds kort heeft, weet dat er niks leukers is dan af en toe kijken hoe de zonnepanelen hebben gepresteerd en hoeveel schone kWh-tjes ze de afgelopen dagen en weken hebben opgeleverd. Er bestaan verschillende manieren om alles te bekijken, en we leggen hier graag de voordelen en de beperkingen van elk systeem uit.

De Zonnefabriek-app: voor een globaal overzicht èn om geld te verdienen

Weergave van de opbrengst op de Zonnefabriek App

Weergave van de opbrengst op de Zonnefabriek App

De meeste van onze klanten gebruiken de Zonnefabriek app: Gratis te downloaden in de App Store en op Google Play. In de Zonnefabriek app kunt u twee dingen doen: de opbrengst volgen (per dag, maand en jaar) , en u kunt nieuwe klanten aandragen. Voor elke klant die u bij Zonnefabriek aandraagt en die ook werkelijk tot aanschaf van een zonnepanelen systeem overgaat, verdient u € 75.

U kunt exact dezelfde functies van de Zonnefabriek app ook terugvinden op de zonnefabriek.nl website. Hier logt u in door rechtsboven op login te klikken. De gebruikersnaam voor de app en de site is dezelfde en bestaat altijd uit uw postcode plus huisnummer plus eventuele toevoeging, bijvoorbeeld ‘1069BD23A’. U krijgt, wanneer u tot aanschaf overgaat, een mailtje toegestuurd met een wachtwoord. Mocht u deze vergeten zijn, dan klikt u op ‘wachtwoord vergeten’ en krijgt u vanzelf een nieuwe toegestuurd, op het bij ons bekende e-mail adres. Op de site is de informatie nog iets uitgebreider dan op de app; zo vindt u bijvoorbeeld ook informatie over de garantie op uw producten op de site.

De Zonnefabriek app heeft ook zijn beperkingen. Om maar een paar te noemen: hij werkt alleen voor klanten die een SMA omvormer of een ZeverSolar omvormer hebben (dus niet voor o.a. SolarEdge) en hij werkt alleen goed wanneer je maar één omvormer hebt staan. Ook hebben we onlangs last gehad van een storing in de app, vooral voor mensen met Android telefoons. Deze is gelukkig weer opgelost (dankzij een update in Google Play), maar het heeft nog eens extra  duidelijk gemaakt dat de app aan een opfrisbeurt toe is. Hier wordt dan ook aan gewerkt; wanneer die klaar is bent u de eerste die het hoort!

De My SolarEdge app: voor klanten met SolarEdge die per paneel willen kijken

Weergave van de My SolarEdge App

Weergave van de My SolarEdge App

Klanten met SolarEdge installaties kunnen, zoals gezegd, de Zonnefabriek app niet gebruiken voor de monitoring (maar nog wèl voor de € 75 per aangedragen klant!). Gelukkig heeft SolarEdge een eigen (gratis) app, waarmee de opbrengst bekeken kan worden. Deze is onlangs vernieuwd en heet tegenwoordig de ‘My SolarEdge’ app (in plaats van alleen maar ‘SolarEdge’). Met deze app kunt u de opbrengst zien per zonnepaneel, dankzij de optimizers die achter elk individueel paneel zijn geplaatst. De nieuwe app maakt het ook gemakkelijker om bepaalde zaken aan te passen in het systeem, zoals het wifi wachtwoord in de omvormer als er een nieuwe router in huis komt. Bij oplevering van het zonnepanelen systeem krijgt u van SolarEdge een mail toegestuurd met uw wachtwoord; uw gebruikersnaam is uw e-mail adres.

De Sunny Portal app van SMA: binnenkort helemaal nieuw

Zo gaat de nieuwe SMA Energy App eruit zien

Zo gaat de nieuwe SMA Energy App eruit zien

Wanneer u een SMA omvormer heeft dan kunt u de opbrengst bekijken op uw Zonnefabriek app, of, als u dat liever wil, via de app en website van SMA, die ‘Sunny Portal’ heet. Op Sunny Portal is er soms wat meer gedetailleerde informatie te vinden dan op de Zonnefabriek app. Ook de apps van SMA worden dit jaar vernieuwd; zo is er onlangs een ‘SMA 360’ app uitgebracht, die meer is gericht op verkopers en installateurs van zonnepanelen. Deze is voor de meeste klanten daarom niet zo interessant. Er komt echter dit najaar ook een nieuwe app voor de eindgebruiker uit, die de ‘SMA Energy’ app zal heten. Behalve dat deze app er mooier uit gaat zien, en dat u er in ‘real-time’ uw opbrengst op kunt volgen, zal er ook een aantal nieuwe functies te zien zijn die te maken hebben met ‘energiemanagement’: dit geldt dan vooral voor mensen die in huis een Sunny Home Manager hebben waarmee zij bijvoorbeeld de vaatwasser of de laadpaal voor de elektrische auto aansturen. De gebruikersnaam voor de SMA apps is uw e-mail adres. Als u nog geen wachtwoord heeft voor Sunny Portal dan kunt u het beste even een mailtje sturen naar onze service afdeling.

Internet storing: wat doen we dan?

Al deze apps en websites halen hun gegevens op via het internet. Maar we hebben allemaal wel eens last van netwerkstoringen: Soms ligt het aan de router of aan de wifi in huis, en soms ligt het probleem elders op het wereldwijde web. Als u op die momenten toch wilt kunnen inzien wat uw zonnepanelen doen, dan kan dat ook zonder internet. Oudere omvormers hebben nog een beeldscherm waar u e.e.a. op af kunt lezen, maar met de nieuwere generatie moet u weer de telefoon gebruiken. U maakt dan rechtstreeks contact vanaf uw telefoon naar de omvormer, zonder het internet te gebruiken. We leggen u graag even de mogelijkheden uit.

SMA omvormer met QR codeAls u een SMA omvormer heeft zonder display, dan kunt u inloggen in het zogenaamde ‘SmartScreen’ van de omvormer. We hebben de te volgen stappen hier uitgelegd, en mocht u toevallig een QR-code op de omvormer hebben zitten zoals in het plaatje, dan kunt u er ook gemakkelijk in terecht door de QR-code te scannen.

Ook voor SolarEdge omvormers zonder display is er een mogelijkheid om rechtstreeks in de omvormer in te loggen, en ook bij hen geldt, dat je tegenwoordig door de QR-code te scannen snel in de omvormer terecht komt.

Storing in de communicatie? Check eerst de FAQ pagina

Mocht u een tijdje geen data zien binnenkomen op uw app, dan hebben we op onze FAQ pagina een aantal tips over hoe u de communicatie weer kunt herstellen. Vaak kunt u eventuele communicatieproblemen simpel en snel zelf oplossen.

Aan keuze geen gebrek

U ziet het: mogelijkheden te over om alles in de gaten te houden. Voor de huis-, tuin- en keukengebruiker met een SMA omvormer èn werkend internet, is de Zonnefabriek app de beste methode, ook omdat u er gemakkelijk nieuwe klanten mee kunt aandragen. Voor alle anderen zijn er ook genoeg manieren om op de hoogte te blijven. Mocht u meer willen weten, kijk dan vooral even op onze FAQ pagina voor tips en info.

Weten wat bij u mogelijk is?

Vraag vrijblijvend advies aan
Advies aanvragen

Gerelateerd nieuws

Nieuws berichten
2019-10-04
Zonnefabriek is met haar 10jaar één van de oudste zonnepanelen installateurs van Nederland. Daarmee bereiken de eerste klanten ook een mijlpaal: 10 jaar hun eigen Zonnefabriek! Even geleden kregen wij een leuke mail van de heer Schiphouwer (Hans) uit Emmen, met hierin een overzicht van de jaaropbrengst van de afgelopen 10 jaar. De heer Schiphouwer is een echte pionier op het gebied van zonne-energie. Wij spraken met hem over zijn zonne-installatie en andere – duurzame – zaken!

lees meer ›
2019-07-14
Omdat de tijd en ontwikkelingen niet stilstaan werd het tijd om onze website in een nieuw jasje te steken. Met trots kunnen wij melden dat onze geheel nieuwe website vanaf heden online staat. Niet alleen het uiterlijk van de website, maar ook de functionaliteiten zijn flink op de schop gegaan. In dit artikel nemen we u mee in alle vernieuwingen.

lees meer ›
2019-04-17
De nieuwste omvormers hebben geen display meer, wat betekent dat u niet meer simpelweg op het scherm de opbrengst kunt aflezen . Maar als u uw smartphone in de buurt van de omvormer houdt, kan dat wel: Hoe werkt dat?

lees meer ›