Ik wil advies

15 jaar Zonnefabriek: van avontuurlijke pionier naar gerenommeerde expert

We blikken terug en kijken vooruit naar de toekomst

15 jaar Zonnefabriek: van avontuurlijke pionier naar gerenommeerde expert

Dit jaar bestaat Zonnefabriek 15 jaar. We blikken terug op jaren van uitdagingen, groei en innovatie met directeur en medeoprichter David van den Burg.

Teuntje Teunissen
13 maart 2024

In een tijd waarin veel bedrijven in de zonne-energie branche komen en gaan, viert Zonnefabriek dit jaar alweer zijn 15-jarig jubileum. Van drie idealistische pioniers op een studentenkamer, naar een florerende onderneming met 15.000 installaties op de teller. We blikken terug op een periode van uitdagingen, groei en innovatie met directeur en medeoprichter David van den Burg. Ook kijken we uit naar alle mooie ontwikkelingen die ons de komende tijd te wachten staan.

Het begin

Het was een zonnige winterdag in 2009, toen vrienden David van den Burg, Aren van Muijen en Gustaaf Haan zaten te filosoferen over een duurzame toekomst voor Nederland. Hoe kon het toch dat in landen om ons heen zonnepanelen als paddenstoelen uit de grond schoten, maar dat ons land achterbleef? De bioloog, medicus en filosoof besloten het zelf te gaan doen. Wat begon als een droom, groeide al snel uit tot een ambitieuze start-up. Ze verkochten alles van zonneboilers tot kleine windmolens, niks was te gek.

“Alles is energie en energie is alles wat er is. Als je het energievraagstuk wilt oplossen, moet je vooral niet stil blijven zitten."

Volgens David zit de grootste uitdaging 'm erin dat energie een low interest product is, maar met ontzettend high potential. "In het begin was de aanschaf van zonnepanelen erg ingewikkeld en waren de kosten voor de meeste mensen nog te hoog. Er waren geen subsidies vanuit de overheid en het was lastig om vergunningen rond te krijgen. Dit versterkte onze missie: zonne-energie toegankelijk maken voor iedereen in Nederland."

De eerste jaren: kansen creëren en drempels verlagen

In de jaren na de oprichting was er in Nederland steeds meer interesse gekomen voor zonnepanelen. Banken stonden echter nog niet te springen om te investeren en ook overheidssubsidies voor huishoudens bleven achter. Hierdoor bleven de kosten voor veel mensen te hoog om te kunnen overstappen op zonne-energie.

Zonnefabriek moest dus creatief zijn. "In 2011 daalden de inkoopprijzen van zonnepanelen in korte tijd van €2,00 per Wp naar €0,50 per Wp. Dit gaf ons de kans om een leaseconcept te ontwerpen, waarbij klanten 20 jaar lang voor een vast tarief per maand zonnepanelen konden huren. Dat tarief was gelijk aan het gewone energietarief. Zo lanceerde we in 2012 het eerste zonnepanelen leaseconcept van Europa: ZonVast." Zonvast maakte het mogelijk voor een groot aantal huiseigenaren om zelf zonne-energie op te wekken zonder investeringskosten. David kijkt er met gepaste trots op terug. "Hoewel dit pas het begin was, leek ons doel binnen handbereik en waren we in één klap wereldberoemd op de InterSolution beurs in Gent."

Uitdagingen: de highs en lows

In een veranderlijke markt waar de zonnepanelen bedrijven komen en gaan, is een 15-jarig jubileum natuurlijk een prestatie om trots op te zijn. Zonnefabriek is uitgegroeid van pionier tot serieuze marktspeler in de branche, maar dat ging zeker niet zonder slag of stoot. "De markt in Nederland begon weliswaar te groeien, maar de concurrentie groeide harder. De prijsdruk die dat met zich meebracht, had ook voor Zonnefabriek grote gevolgen. Er volgde een aantal financiële klappen, dus moest er grondig worden gereorganiseerd."

Ondanks tegenslagen bleef Zonnefabriek innoveren en zo werd in 2014 HuurDeZon in het leven geroepen. HuurDeZon maakte het mogelijk voor woninghuurders om zonnepanelen te leasen, zonder aanschafkosten te betalen. Vanaf 2017 is HuurDeZon, als vervolg op ZonVast, ook voor woningeigenaren in het leven geroepen. Zo werd het ook voor hen weer mogelijk om kwalitatief hoogwaardige zonne-energiesysteem te huren, zonder een grote investering te doen. David vertelt over een ander hoogtepunt dat een jaar later plaatsvond."Dat was toen wij in 2018 als Amsterdams bedrijf het iconische gebouw de Gashouder mochten omtoveren tot Zonnefabriek."

Daarna volgde de coronacrisis, die Zonnefabriek relatief goed doorkwam. "Adviesgespreken deden we online, maar installaties konden gewoon doorgaan. Het effect van corona kwam voor ons na de crisis pas. Er was een schaarste aan materialen ontstaan, terwijl de vraag naar zonnepanelen bleef stijgen." In 2022 stegen de energieprijzen en nam de vraag naar zonnepanelen nog sterker toe. "We groeiden dat jaar met 30% en besloten een nieuwe vestiging te openen in Rotterdam. Vorig jaar overtroffen we dit percentage met ons beste jaar tot nu toe: een groei van maar liefst 70%. Het meest trots ben ik op het feit dat we ondanks deze groei een hoge klanttevredenheid hebben behouden. Dat was een ultieme team effort!”

  

Kwaliteit en klanttevredenheid als drijvende kracht

Het succes van Zonnefabriek kan grotendeels worden toegeschreven aan het doel om klanten de hoogste kwaliteit producten en service te bieden.

"Als je iets heel goed doet, is er altijd markt voor jouw product of dienst, daar geloof ik in.” 

"We streven ernaar om eerlijk en persoonlijk advies te geven en dit zo goed mogelijk af te stemmen op wensen. We werken daarbij enkel met duurzame en kwalitatief hoogwaardige materialen en onze eigen ervaren installateurs. Dit heeft ons een lijst actieve, loyale ambassadeurs opgeleverd, die graag hun positieve ervaringen delen met anderen. Hier zijn we erg trots op."

Blik op de toekomst

Wereldwijd zullen we steeds meer gaan toewerken naar volledig duurzame energievoorzieningen, zoals zon en wind. Om dit op een goede manier in te richten zijn opslag en slimme sturing van ons energieverbruik essentieel. Er zijn op dit moment ontzettend veel interessante ontwikkelingen gaande op dat gebied.“We zijn op dit moment bezig met een project rondom thuisbatterijen. Batterijen zullen een belangrijke rol gaan spelen in de opslag van zonnestroom en ons minder afhankelijk maken van het net. Op die manier zullen we steeds minder fossiele energiecentrales nodig gaan hebben. Ook slimme sturing op dynamische energietarieven, warmtepompboilers en warmtepompen gaan hierin een rol spelen. Net als in 2009 willen we de energietransitie graag faciliteren, door ingewikkelde technologie toegankelijk te maken voor zoveel mogelijk mensen."

Wat kunnen we nog meer verwachten de komende jaren? "We willen ons verder ontwikkelen van een gerenommeerde aanbieder van zonne-energie, tot een toonaangevende internationale speler op het gebied van slimme duurzame energieoplossingen. Dit jaar gaan we een vestiging openen in Spanje. Daar kijken we ontzettend naar uit, want de zonnepanelen markt staat daar nog in de kinderschoenen net als in 2009 in Nederland. We hoeven niet de grootste te worden, maar als het even kan wel de beste!”

 

 

Weten wat bij u mogelijk is?

Vraag vrijblijvend advies aan
Advies aanvragen

Gerelateerd nieuws

Nieuws berichten
2024-02-13
Afgelopen zomer heeft Zonnefabriek er een nieuwe partner bijgekregen: The Switch. In dit artikel vertellen we u er graag meer over.

lees meer ›
2023-11-09
Zonnepanelen zijn de afgelopen tijd minder populair geworden, maar waarom eigenlijk? Er zijn geruchten dat zonnepanelen minder rendabel zouden zijn, maar klopt dat wel? In een uitzending van EenVandaag geeft onze directeur David zijn visie hierop. In onderstaande interview vertelt hij waarom dit onderwerp genuanceerder is dan het soms lijkt.

lees meer ›
2023-01-04
2022 was een roerig jaar voor Zonnefabriek: de hoge stroomprijzen zorgden voor extreem veel aanvragen en een groeiende omzet, maar tegelijk moesten knelpunten in het personeelsbestand en de bevoorrading worden opgelost. Hoe verging het ons in 2022, en hoe ziet volgend jaar eruit?

lees meer ›