Een nieuwe router of nieuw WiFi wachtwoord?

Hoe kunt u opnieuw het WiFi wachtwoord instellen in een SMA omvormer?

Een nieuwe router of nieuw WiFi wachtwoord?

Als uw omvormer via Wi-Fi communiceert met uw router, dan is het Wi-Fi wachtwoord ook in uw omvormer ingesteld. Wanneer u verandert van router (bijvoorbeeld wanneer u van provider verandert), of wanneer u uw wachtwoord heeft aangepast, dan moet de omvormer meestal ook opnieuw worden ingesteld om te kunnen blijven communiceren. In dit artikel wordt uitgelegd hoe u dat kunt doen.

Wifi wachtwoord wijzigen SMA omvormer

Als uw omvormer via WiFi communiceert met uw router, dan is het WiFi wachtwoord ook in uw omvormer ingesteld. Wanneer u verandert van router (bijvoorbeeld wanneer u van provider verandert), of wanneer u uw wachtwoord heeft aangepast, dan moet de omvormer meestal ook opnieuw worden ingesteld om te kunnen blijven communiceren. In dit stappenplan wordt uitgelegd hoe u dat kunt doen. Dit stappenplan geldt alleen voor SMA omvormers van het type Sunny Boy en Sunny TriPower die zijn uitgerust met WiFi. Voor SolarEdge klik hier. Als op de voorkant van uw omvormer een QR-code sticker zit dan kunt u ook via de SMA Energy app inloggen, dat leggen we hier uit. 

Wilt u dat wij u er even doorheen loodsen in bewegend beeld? Klik dan hier voor een video over het resetten van uw wachtwoord in uw SMA omvormer.

  • Stap 1: Voordat u start

    Zorg dat u twee codes voor u heeft. Eén is de zogenaamde WPA2-PSK code van de omvormer. Deze code bestaat uit 16 karakters en is terug te vinden op het etiket op de omvormer (aan de rechterzijkant van het toestel), of op de sticker achterop de gebruiksaanwijzing van de omvormer.

    WPA2-PSK code

    De andere code die u alvast moet hebben is uw nieuwe WiFi wachtwoord.

  • Stap 2: WiFi netwerk van de omvormer zoeken

    Eerst moet u in de omvormer zelf inloggen. Dat kunt u doen met een PC met wifi, een tablet of een smartphone. Zoek in de lijst van beschikbare wifi netwerken naar het netwerk van de omvormer. Deze herkent u aan de naam: SMA….. met een aantal cijfers erachter. Dit is tevens het serienummer van de omvormer.

    Verschijnt het wifi-netwerk niet? Dan moet u misschien uw omvormer eerst een 'reset' geven om de WiFi weer op gang te krijgen. Kijk hier voor uitleg hoe u uw omvormer kunt 'resetten'.

    wifi netwerken zoeken

  • Stap 3: Verbinden met het WiFi netwerk

    Het SMA netwerk vraagt om een wachtwoord. Vul hier het WPA2-PSK wachtwoord van 16 karakters in. Het wachtwoord is hoofdlettergevoelig. Klik op 'Verbind'.

    Invullen WPA2-PSK wachtwoord

    Als u het wachtwoord correct heeft ingevuld, ziet u nu staan: 'Verbonden, geen internet'. Dit klopt: uw PC, smartphone of tablet is nu verbonden met de omvormer maar niet met het internet.

  • Stap 4: Het IP-adres invullen

    Nu opent u een browser op uw PC, smartphone of tablet. Dit is bijvoorbeeld Safari op de iPhone, of Chrome op een Android telefoon.

    We moeten naar de login pagina van de omvormer zien te komen, en daarvoor typen we in de adresbalk van de browser het volgende IP-adres in: 192.168.12.3. Mocht er geen scherm van SMA te voorschijn komen dan kunt u het IP-adres 192.168.100.1 proberen.

    Invullen IP adres

  • Stap 5: Inloggen

    Om in te loggen, kiest u de gebruikersgroep 'Installateur', en als wachtwoord: ofwel de 4 cijfers van uw postcode (dus ZONDER de letters), ofwel (voor installaties vanaf september 2019): de vier cijfers van uw postcode plus de letters in Hoofdletters, gevolgd door een underscore en in kleine letters: zf (van Zonnefabriek). Dat wordt dus als volgt: 1234AB_zf. Klik vervolgens op 'Aanmelden'.

    Inloggen met installateurswachtwoord

  • Stap 6: De installatiewizard zoeken

    Eenmaal ingelogd willen we de installatiewizard starten. Dit doen we op de smartphone of tablet door op 'Gebruikersinstellingen' te klikken. N.B.: Als u niet met smartphone of tablet , maar op de PC bezig bent, dan klikt u op het icoontje van een buste (aan de rechterkant van de blauwe balk).

    Klik op gebruikersinstellingen

  • Stap 7: De installatiewizard starten

    Start de 'Installatiewizard'.

    Installatiewizard starten

  • Stap 8: Netwerkconfiguratie

    De volgende stap is dan ‘Netwerkconfiguratie’. Scroll hier naar beneden en klik op WLAN. WLAN staat voor ‘Wireless LAN’ en dat is hetzelfde als Wi-Fi (LAN staat voor Local Area Network).

    Klik op WLAN

  • Stap 9: Nieuwe WiFi netwerk kiezen

    We zien een lijst van alle beschikbare Wi-Fi netwerken. Eén van de netwerken moet het netwerk van de nieuwe router zijn (Als dit nieuwe netwerk er niet tussen staat, kunnen we nog een ‘WLAN-scan uitvoeren’ via de knop onderaan de pagina).

    Gevonden netwerken weergeven

  • Stap 10: De netwerkinstellingen wijzigen

    Klik op het tandwieltje naast uw WiFi-netwerk.

    Klik op tandwieltje

  • Stap 11: Het WiFi wachtwoord opzoeken

    Klik op de box 'WLAN-instellingen' die verschijnt.

    Klik op WLAN-instellingen

  • Stap 12: Het WiFi wachtwoord invullen

    Vul het WiFi wachtwoord in bij 'WLAN-wachtwoord' en klik op 'Verbinden met WLAN-netwerk'.

    WiFi wachtwoord invullen

     

  • Stap 13: De status controleren

    Als de verbinding lukt, ziet u een groen vinkje verschijnen.

    Status OK

     

  • Stap 14: Verder naar de volgende pagina

    Scroll omlaag en klik op 'Opslaan en verder'.

    Opslaan en verder

  • Stap 15: Afsluiten

    Na deze stap komen we langs een aantal stappen die al zijn ingevuld. Het enige wat hier moet gebeuren is telkens klikken op de knop ‘Opslaan en Verder’ onderaan elke pagina. Uiteindelijk komen we op een pagina genaamd ‘Samenvatting’:  Klik op ‘Verder’ helemaal onderaan (eventueel een stukje naar beneden scrollen om de knop te vinden).

    Als het goed is, is nu de communicatie met de nieuwe router, en daarmee met het internet en Sunny Portal, een feit. U kunt nu de browser op uw smartphone, tablet of PC weer sluiten, en uw smartphone, tablet of PC weer aan uw eigen WiFi-netwerk verbinden.

    De blauwe LED op de omvormer zal weer constant branden als de verbinding is gelukt. De grafieken op Mijn Zonnefabriek of op de Zonnefabriek app zullen niet meteen zijn bijgewerkt: Hier gaan meestal een paar uur overheen.

    Komt u er niet uit? Neem dan contact op met onze afdeling service.

 

Deskundig advies

De antwoorden op de bovenstaande vragen geven veel informatie over zonnepanelen, maar voor een volledig, deskundig advies over zonnepanelen raden wij altijd een persoonlijk adviesgesprek aan.

Advies aanvragen