- Home
- Veelgestelde vragen
- Ik heb al zonnepanelen
- Monitoring
- Hoe kan ik mijn opbrengst volgen?
- Hoe wijzig ik het wifi wachtwoord in de SMA omvormers met QR-code?
WiFi wachtwoord wijzigen SMA met QR-code
Wifi wachtwoord wijzigen SMA omvormer m.b.v. de QR-code
Als uw omvormer via WiFi communiceert met uw router, dan is het WiFi wachtwoord ook in uw omvormer ingesteld. Wanneer u verandert van router (bijvoorbeeld wanneer u van provider verandert), of wanneer u uw wachtwoord heeft aangepast, dan moet de omvormer meestal ook opnieuw worden ingesteld om te kunnen blijven communiceren. In dit stappenplan wordt uitgelegd hoe u dat kunt doen.
Als u een SMA omvormer hebt met een QR-code (zoals in onderstaande plaatje), dan kunt u met uw smartphone snel in de omvormer inloggen: we beschrijven hier hoe dat moet. We maken gebruik van de SMA Energy App: zorg dat u deze op uw smartphone heeft geïnstalleerd.
Als u geen QR-code op de omvormer ziet staan, dan kunt u de stappen volgen in dit artikel.
Voor SolarEdge omvormers staan de te nemen stappen hier beschreven.
-
Stap 1: de SMA Energy app
Open de SMA Energy App op uw telefoon. De login voor de SMA Energy App is dezelfde als voor de Sunny Portal: De gebruikersnaam is uw e-mail adres, het wachtwoord is uw Sunny portal wachtwoord (als u het sunny portal wachtwoord niet meer weet, volg dan deze stappen om een nieuw wachtwoord te krijgen).
Zorg dat u uw nieuwe WiFi wachtwoord ook vast bij de hand heeft.
-
Stap 2: Instellingen
Eenmaal ingelogd, klik op het icoontje voor ‘instellingen’ rechts onderaan op de beginpagina.
-
Stap 3: QR-code scanner
Scroll naar beneden op de ‘Instellingen’ pagina van de app totdat u aankomt bij ‘Snelle toegang via QR-code’. Wanneer u hierop klikt, verschijnt een pagina met een blauwe knop waarop staat ‘Scanner activeren’: klik hierop.
-
Stap 4: de QR-code scannen
Richt uw smartphone op de QR-code op de omvormer. De smartphone leidt u nu vanzelf naar het inlogscherm van de omvormer. (NB: als het op deze manier niet lukt om in het inlogscherm te komen, dan kunt u de stappen volgen uit dit artikel).
-
Stap 5: Inloggen
Om in te loggen, kiest u de gebruikersgroep 'Installateur', en als wachtwoord: ofwel de 4 cijfers van uw postcode (dus ZONDER de letters), ofwel (voor installaties vanaf september 2019): de vier cijfers van uw postcode plus de letters in Hoofdletters, gevolgd door een underscore en in kleine letters: zf (van Zonnefabriek). Dat wordt dus als volgt: 1234AB_zf. Klik vervolgens op 'Aanmelden'.
-
Stap 6: De installatiewizard zoeken
Eenmaal ingelogd willen we de installatiewizard starten. Dit doen we op de smartphone of tablet door op 'Gebruikersinstellingen' te klikken. N.B.: Als u niet met smartphone of tablet , maar op de PC bezig bent, dan klikt u op het icoontje van een buste (aan de rechterkant van de blauwe balk).
-
Stap 7: De installatiewizard starten
Start de 'Installatiewizard'.
-
Stap 8: Netwerkconfiguratie
De volgende stap is dan ‘Netwerkconfiguratie’. Scroll hier naar beneden en klik op WLAN. WLAN staat voor ‘Wireless LAN’ en dat is hetzelfde als Wi-Fi (LAN staat voor Local Area Network).
-
Stap 9: Nieuwe WiFi netwerk kiezen
We zien een lijst van alle beschikbare Wi-Fi netwerken. Eén van de netwerken moet het netwerk van de nieuwe router zijn (Als dit nieuwe netwerk er niet tussen staat, kunnen we nog een ‘WLAN-scan uitvoeren’ via de knop onderaan de pagina).
-
Stap 10: De netwerkinstellingen wijzigen
Klik op het tandwieltje naast uw WiFi-netwerk.
-
Stap 11: Het WiFi wachtwoord opzoeken
Klik op de box 'WLAN-instellingen' die verschijnt.
-
Stap 12: Het WiFi wachtwoord invullen
Vul het WiFi wachtwoord in bij 'WLAN-wachtwoord' en klik op 'Verbinden met WLAN-netwerk'.
-
Stap 13: De status controleren
Als de verbinding lukt, ziet u een groen vinkje verschijnen.
-
Stap 14: Verder naar de volgende pagina
Scroll omlaag en klik op 'Opslaan en verder'.
-
Stap 15: Afsluiten
Na deze stap komen we langs een aantal stappen die al zijn ingevuld. Het enige wat hier moet gebeuren is telkens klikken op de knop ‘Opslaan en Verder’ onderaan elke pagina. Uiteindelijk komen we op een pagina genaamd ‘Samenvatting’: Klik op ‘Verder’ helemaal onderaan (eventueel een stukje naar beneden scrollen om de knop te vinden).
Als het goed is, is nu de communicatie met de nieuwe router, en daarmee met het internet en Sunny Portal, een feit. U kunt nu de browser op uw smartphone, tablet of PC weer sluiten, en uw smartphone, tablet of PC weer aan uw eigen WiFi-netwerk verbinden.
De blauwe LED op de omvormer zal weer constant branden als de verbinding is gelukt. De grafieken op Mijn Zonnefabriek of op de Zonnefabriek app zullen niet meteen zijn bijgewerkt: Hier gaan meestal een paar uur overheen.
Komt u er niet uit? Neem dan contact op met onze afdeling service.
Overige vragen in deze categorie
- Wat zijn de mogelijkheden?
- Mijn monitoring is uitgevallen, wat nu?
- Hoe wijzig ik het wifi wachtwoord in de SMA Sunny Boy en TriPower omvormers?
- Hoe wijzig ik het wifi wachtwoord in de SolarEdge omvormers?
- Hoe lees ik het display af?
- Ik ben mijn wachtwoord voor 'Mijn Zonnefabriek' vergeten
- Hoe wijzig ik mijn wachtwoord voor Sunny Portal?
- Ik ben mijn wachtwoord voor Sunny Portal vergeten, wat nu?
- Ik ben mijn wachtwoord voor de SMA Energy app vergeten, wat nu?
- Hoe zet ik automatische e-mail meldingen van Sunny Portal aan en uit?
- Hoe lees ik de opbrengst op een omvormer zonder display?
De antwoorden op de bovenstaande vragen geven veel informatie over zonnepanelen, maar voor een volledig, deskundig advies over zonnepanelen raden wij altijd een persoonlijk adviesgesprek aan.
Advies aanvragen